Vaccination mot covid-19: Ny rekommendation till personer födda 1991 eller senare

Publicerad: 2021-10-21 14:48

Du som är född 1991 eller senare ska vaccinera dig med Pfizer/Biontechs vaccin, Comirnaty. Det gäller även dig som har fått Modernas vaccin Spikevax som dos 1, det vill säga du ska ta nu ta Pfizers vaccin som dos 2.

Bakgrund

Folkhälsomyndigheten pausade den 6 oktober 2021 användningen av Modernas vaccin Spikevax för personer födda 1991 eller senare. Bakgrunden var signaler om en ökad förekomst av allvarliga biverkningar (exempelvis inflammation på hjärtmuskel eller hjärtsäck) efter vaccinationen.

Beslut från Folkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndigheten har nu alltså beslutat att alla som är födda 1991 eller senare ska ta Pfizers vaccin, Comirnaty. Det gäller även dig som fick dos 1 av Modernas vaccin Spikevax.

Tidigare beslut om paus av användningen av Modernas vaccin Spikevax för personer födda 1991 eller senare gäller tillsvidare.

Boka tid eller kom på drop-in

Boka tid via telefon 019-602 80 00 eller kom på drop-in.

Senast uppdaterad: den 21 oktober 2021