Vaccination mot covid-19: Viktigt att rekommenderade målgrupper bokar tid för dos 3

Publicerad: 2021-11-01 12:06

Vaccinationen mot covid-19 löper på i regionen. I dagsläget erbjuds personer över 80 år samt personer med hemtjänst en tredje dos. Från och med måndag vecka 45 kommer gruppen 65 år och äldre att få erbjudandet. Samtidigt öppnar man då för vaccination dos 3 för kommunal vård- och omsorgspersonal.

I förra veckan gav Folkhälsomyndigheten besked om att det är dags att erbjuda personer över 65 år en tredje vaccindos – i takt med att regionerna är redo för det. Nu har styrgruppen för vaccination i Region Örebro län beslutat att det är man från och med måndag vecka 45, alltså den 8 november.

- Vi har gjort överväganden och erbjuder alla personer 80 år eller äldre att komma och ta sin 3:e dos vaccin mot Covid19 under v 44. Från och med 45 blir det större konkurrens om tiderna då det är fler personer som kan boka tid, säger vaccinationssamordnare Stellan Johansson.

65 år och äldre samt kommunal omsorgspersonal

Från och med den 8 november kryper man alltså ner i åldrarna till dem som är 65 år och äldre.

Samtidigt blir det då möjligt för kommunal vård- och omsorgspersonal att boka sig för en tredje dos.

Liksom för den äldsta gruppen handlar det om att det ska ha gått minst sex månader från att man fick sin andra dos vaccin, innan man är redo för den tredje.

Stänger drop-in

Och nu är det bokning som gäller framöver för den som vill vaccinera sig mot covid-19.

Från och med onsdag denna vecka, den 3 november, finns inte längre möjligheten till drop-in. Det beslutet har också styrgruppen tagit. Orsaken är att vaccinationspersonalen nu även vaccinerar ute på skolorna till gruppen 12-15 år som ska ha sin första dos.

- Vi behöver därför kunna planera vaccinationstiderna vid mottagningarna, och då är det just nu inte hållbart med drop-in, säger Stellan Johansson.

Alla som vill vaccinera sig behöver därför boka tid, och det gör man via 1177.se eller telefonbokningen. Det är inte möjligt att boka tid för covid-19-vaccination vid vårdcentralerna eller genom att ringa 1177.

Senast uppdaterad: den 1 november 2021