Vaccinplanering för vecka 35

Publicerad: 2021-08-27 11:40

Vecka 35 finns gott om vaccin, det är öppet flera kvällar under helgen den här veckan på vaccinationsmottagningarna i Örebro län. Vaccinationsmottagningen på Conventum stänger den 8 september. Folkhälsomyndigheten rekommenderar en extrados vaccin till den som har svår immunbrist.

För att få en enklare hantering av vaccinet vid vaccinering kommer regionen att gå över till Modernas vaccin helt och hållet om några veckor. Det kräver inte samma låga temperatur vid förvaring och de förpackningar vaccinet förvaras i innehåller färre doser. Det gör att blir vaccineringen blir mer flexibel.

– Vi kommer att ge Pfizer som första dos ett tag till. För att få samma vaccin på din andra dos är det viktigt att komma på din bokade tid för dos 2 eller på drop-in samma vecka som den bokade tiden. Glöm inte bort din andra dos vaccin, säger Erik Fredholm, apotekare på Läkemedelscentrum i Region Örebro län.

De som har missat att komma till sin bokade tid för andra dosen kan komma på drop-in. Även om det gått lång tid sedan första vaccindosen är det viktigt att ta både första och andra dosen för att få ett bra skydd mot sjukdomen.

Vaccinationsmottagningen på Conventum stänger

Då Conventum börjar återgå till ordinarie verksamhet, stänger vaccinationsmottagningen där och sista dagen att ta sitt vaccin är den 8 september. Regionen hänvisar då till Boglundsängens vaccinationsmottagning.

Extrados vaccin rekommenderas vid svår immunbrist

Folkhälsomyndigheten rekommenderar personer med kraftigt nedsatt immunförsvar en extra dos för att få ett bra grundskydd. Detta gäller från och med den 1 september. Regionen återkommer med mer information så snart som möjligt och ber alla att avvakta – noderna kan ännu inte ge en extra dos.

83,1 procent procent har fått första dosen

I Örebro län har 207 420 personer fått sin första dos vaccin och 190 481 personer den andra. Det innebär 83,1 respektive 76,5 procent av länets befolkning. Siffrorna kan komma att justeras upp i efterhand.

Nästa veckas vaccindoser

Under vecka 35 kommer Region Örebro län att vaccinera med 15 247 doser vaccin. Vaccindoserna fördelas som vanligt både till dem som får första och andra sprutan. Vaccineringen fortsätter också att vara öppen för alla tidigare grupper. Alla som är födda 2005 och tidigare kan vaccinera sig, även alla tidigare grupper är välkomna.

Kommande veckas öppettider: https://www.1177.se/orebrolan/drop-in

Senast uppdaterad: den 27 augusti 2021