Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Beslut om primärvården i norr är klart

Veröffentlicht: 2024-04-25 14:42

Idag fattade hälso- och sjukvårdsnämnden beslut om hur primärvården i den norra länsdelen ska utvecklas framöver för att kunna tillgodose länsinvånarnas framtida vårdbehov. Dagens tre vårdcentraler i Lindesbergs kommun blir nu en gemensam vårdcentral med mottagningar i Lindesberg, Frövi, Fellingsbro och Storå.

I den norra länsdelen ses en minskande och åldrande befolkning vilket resulterar i att antalet patienter per vårdcentral blir allt färre. Samtidigt har Region Örebro län, liksom övriga regioner, utmaningar kopplade till kompetensförsörjningen.

En vårdcentral med fyra mottagningar

Dagens tre vårdcentraler i Lindesbergs kommun blir nu en gemensam vårdcentral med mottagningar i Lindesberg, Frövi, Fellingsbro och Storå, vilket innebär att vi samlar våra resurser för patienterna i Lindesbergs kommun. Öppettider och vårdutbud i Lindesberg förblir desamma som tidigare, medan mottagningarna i Storå, Frövi och Fellingsbro kommer att ha skiftande öppettider och olika former av vårdutbud. Tillsammans ska mottagningarna uppfylla de krav som åligger en vårdcentral.

Målet är att den hälso- och sjukvård som behövs ofta ska finnas nära. Därför kommer det fortsatt finnas mottagningar på alla orter, precis som idag, men med varierat innehåll.

Exakt hur det kommer att se ut är inte klart än. Det är ett pågående arbete inom verksamheten. Utifrån det beslut som fattats idag kommer vi att arbeta för att möta befolkningens behov av hälso- och sjukvård i Lindesbergs kommun på bästa möjliga sätt, säger verksamhetschef Ulrica Vidfelt.

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Donnerstag, 25. April 2024