Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Hur många kliniska studier pågår i Sjukvårdsregion Mellansverige?

Veröffentlicht: 2023-06-22 11:24

Kliniska studier Sverige har publicerat sin årliga rapport med information om pågående studier i Sjukvårdsregion Mellansverige under förra året. Där kan du exempelvis se hur många kliniska studier som genomförs inom olika diagnosområden.

Rapport och Eva Norgren Holst

Rapporten Kliniska studier i sjukvårdsregion Mellansverige och Eva Norgren Holst, ansvarig för vår lokala nod Örebro län. Foto: Elin Abelson.

Totalt identifierades 2175 pågående kliniska studier i rapporten under 2022 vilket är en ökning från de 2094 som rapporterades för 2021.

Forum Mellansverige har sedan 2016 samlat in data över pågående kliniska studier i sjukvårdsregionen.

På Forum Mellansveriges webbplats Kliniska Studier Sverige finns nu ett nytt interaktiva statistikverktyg där du kan söka på bland annat olika studietyper, diagnosområden, regioner, planerade och pågående studier. Verktyget vänder sig patienter, allmänheten, sjukvårdspersonal och andra intressenter.

Vilka studier och prövningar som utförs efterfrågas

Efterfrågan på information och synliggörande är stor kring vilka kliniska studier och kliniska prövningar som utförs, vem som utför dem och i vilken samverkan de utförs.

– Inom Region Örebro län har vi arbetat med utvecklingen av detta sedan lång tid tillbaka. 2016 tog arbetet ny fart genom att vi skapade en forskningsdatabas i verktyget CRIS, Current Research Information Systems. En utmaning för alla involverade är att hålla informationen i databasen kontinuerligt uppdaterad. Detta är ett gediget och långsiktigt arbete som våra forskare, forskningssköterskor, administratörer gör tillsammans med oss inom FoU, berättar Eva Norgren Holst, projektledare på staben för Forskning och utbildning samt ansvarig för vår lokala nod Örebro län.

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Donnerstag, 22. Juni 2023