Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

The Riven är först ut i samarbete med Konstnärsnämnden kring studioresidens hos Fascination Street Studios

Veröffentlicht: 2024-04-24 08:05

Stockholmsbaserade The Riven kliver den här veckan in hos Örebrostudion Fascination Street Studio för att spela in sitt nästa album. Samarbetet mellan Region Örebro län, Konstnärsnämnden och Fascination Street Studios ska bidra till att stärka det regionala musiklivet.

De fem medlemmarna i bandet The Riven

The Riven, foto: Gustaf Sandholm Andersson

Studion, där Jens Bogren är chef över spakarna, är en av norra Europas bästa studios inom sin genre och är internationellt erkänd inom genren med många världsartister som gäster.

– Det känns kul att vi är i gång och äntligen kan välkomna det första bandet till vårt län. Det här är ett sätt att stärka den konstnärliga utvecklingen inom musikgenren och sätta vår region på kartan nationellt och internationellt, säger Isak Bergström, utvecklingsledare inom musikområdet hos Region Örebro län och en av initiativtagarna bakom projektet.

– Att få komma till en så fin studio känns som en galet cool grej. Vi är både tacksamma och peppade över möjligheten att få jobba koncentrerat med rockmusik under de här veckorna, säger Elias Jonsson trummis i The Riven.

– Tack vare erfarenheterna vi får av samarbetet kommer vi kunna dra slutsatser för ett fortsatt utvecklingsarbete och kommande residens för en bredd av musikgenrer, både regionalt och nationellt, avslutar Isak Bergström.

Fakta

• Fascinaion Street Studio har tidigare gästats av band som Opeth, Witchcraft och Sepultura, alla legendariska inom sin genre, där de spelat in skivor.
  • The Riven består av Charlotta Ekebergh (sång), Arnau Diaz (gitarr), Joakim Sandegård (gitarr), Elias Jonsson (trummor) och Max Ternebring (bas). The Riven är inspirerade av 70- och 80-talet och erbjuder rock´n roll för 2000-talet. De har sedan starten 2016 släppt en EP och två fullängdsalbum, "The Riven" och "Peace & Conflict". På turnéerna i Europa har de även delat scen med akter som Siena Root, Night, Fates Warning.
  • Nästa band att gästa studion via samarbetet heter Speedway och de kommer i maj.

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Montag, 29. April 2024