Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Hej!

Nu börjar vi se hur det blir ljusare dag för dag samtidigt som vi hör vårfåglarnas första sånger. Våren är en tid som för många av oss andas nystart, nya möjligheter och utveckling.

Det finns nästan inga gränser för vad som kan uppnås när fokus läggs på just utveckling. Utveckling har bland annat lett till att EU:s koldioxidutsläpp från fossila bränslen nådde den lägsta nivån på 60 år 2023, att en kvinnlig krockdocka tagits fram för att bättre bedöma hur säkra våra fordon är och till att en svensk begett sig ut i rymden för tredje gången.

Utveckling är en viktig kugge för oss på Regionhälsan. Vi ska vara en expertresurs ni kan vända er till för att få stöd i ert arbetsmiljöarbete. Vårt arbete ska bidra till att förebygga ohälsa, främja hälsa och att skapa goda och säkra arbetsplatser där anställda inte riskerar att skadas eller bli sjuka. Därför prioriterar vi att kontinuerligt jobba med att utveckla våra arbetssätt.

Något som kanske inte är så välkänt är att vi på Regionhälsan samarbetar med många andra aktörer inom arbetsmiljöområdet, både för att hålla oss själva ajour men också för att vara med och bidra till utveckling inom området. För att nämna några samarbeten och forskningsprojekt vi deltagit i på sistone:

• Två av våra företagssköterskor har deltagit som praktikgranskare inför att Myndigheten för arbetsmiljökunskap skulle komma med nya riktlinjer för hälsoundersökningar via arbetslivet.
  • En av våra ergonomer deltar i ett projekt gällande smarta textiler.
  • En av våra psykologer deltar i Myndigheten för arbetsmiljökunskaps arbete med riktlinjer för psykosocial arbetsmiljö.
  • Vi deltar i ett forskningsprojekt gällande teamsamverkan inom företagshälsovården som hålls av forskare på Örebro universitet.
  • Vi deltar även i ett forskningsprojekt som leds av Karolinska institutet gällande att ta fram ett digitalt stöd vid alkoholproblem att använda inom företagshälsan.
  • Vi blev injudna att delta i Myndigheten för arbetsmiljökunskaps webbinarium om hur man som företagshälsa implementerar och använder sig av deras riktlinjer. Länk till detta hittar ni längre ner i det här brevet.

Det är många som efterfrågar expertisen från vår personal och det ger oss en bra möjlighet att både påverka till det bättre men också att ligga i framkant så att vi kan erbjuda er bästa möjliga företagshälsovård. Vårt mål med våra samarbeten är alltid att det vi lär oss och bidrar med ska komma tillbaka till er genom det stöd ni får av oss.

Avslutningsvis vill jag tacka för ett bra samarbete!

Med vänlig hälsning
Malin Sandberg, områdeschef

Malin Sandberg 150x214.jpg

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Dienstag, 5. März 2024