Video om Citylinjen BRT
Citylinjen har egna körfält, mittförlagda hållplatser och prioriteras vid trafiksignaler. För dig som resenär innebär det att bussen går snabbare, oftare och med större punktlighet.
Första sträckan (Etapp 1) färdigställs november 2025 och går mellan Brickebacken och Tegnérlunden. Projektet finansieras till hälften av Örebro kommun och till hälften genom statliga medel, via Region Örebro läns länstransportplan.
Andra och tredje sträckan (Etapp 2)
Under 2023 tecknade Region Örebro län och Örebro kommun en avsiktsförklaring för fortsatt utbyggnad av Citylinjen etapp 2. Politiska beslut om genomförande togs hösten 2025. Planering pågår för sträckningen norrut (etapp 2) från Hertig Karls allé, via Hedgatan, fram till E18/E20.
Hög turtäthet och kortare restid
Citylinjen trafikstartade i december 2024 (linje 1 och linje 2) och avgår ungefär var 5:e minut under morgon och eftermiddag när resandet är som störst. Det är också möjligt att stiga på och av i alla dörrar och att betala sin biljett digitalt, vilket möjliggör snabbare stopp.
Busstrafik linje 1, 2 och 3
- Linje 2 går var 10:e minut mellan Mellringestaden och Tegnérlunden.
Tillsammans med linje 1 blir det buss var 5:e minut mot Universitetet. - Linje 1 fortsätter därefter till Brickebacken var 10:e minut.
- I andra riktningen kör linje 1 och 3 varannan tur till Vivalla och Lundby, vilket ger 5-minuterstrafik till Vivalla centrum. Linje 3 fortsätter till Lundby var 10:e minut under dygnet när mest människor reser.

Nytt stadslinjenät
I samband med införandet av Citylinjen har regionen sett över hela stadslinjenätet i Örebro för att det ska bli en bra helhet med en attraktiv busstrafik för så många som möjligt. Beslut om att införa ett nytt stadslinjenät togs 2021. Det nya linjenätet infördes i samband med tidtabellskiftet december 2024.
Citylinjen - en del i en hållbar trafikmiljö
Införandet av Citylinjen är en del i att uppnå de övergripande mål som bland annat nämns i Regionalt Trafikförsörjningsprogram och Örebro kommuns Trafikprogram. Utöver Citylinjen är även parkeringsavgifter, ett bättre stadslinjenät och justerade biljettpriser, viktiga delar för att kollektivtrafiken ska vara ett prisvärt alternativ till bil framöver.
Etapp 1: Brickebacken-Tegnerlunden
- Politiska beslut: 2020
- Byggnation: 2021–2025
- Trafikstart Citylinjen: 2024
- Leverans av elbussar: 2026
- Kostnad: 310 mnkr varav hälften är statlig medfinansiering
Brickebacken – Tegnérlunden
- Totalsträcka: 7 km
- Busskörfält: 4 km
- Hållplatser: 13 stycken
- Antal bussar: 23 stycken
- Turtäthet: 5 minuter
Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?
Wenn Sie Feedback dazu senden möchten, was wir besser machen können, können Sie dies tun
Vielen Dank für Ihre Einreichung
Zuletzt aktualisiert: Montag, 11. August 2025