Bussen kör rakt genom den tidigare rondellytan, en lösning med flera fördelar. Den rakare sträckningen sparar tid för bussen. Den största tidsvinsten för bussresenärerna kommer dock inte från att bussen kör rakt igenom, utan att den får prioritet i korsningen mot övrig trafik.
Lösningen ger även ökad komfort och mer spårkänsla samt rak väg in till hållplats vid Universitetsplatsen.
Universitetsplatsen:
- Citylinjen kör på egna busskörfält genom cirkulationsplatsen vid Universitetet, som regleras med trafiksignal, för att bussen ska få kortare restid och prioriteras mot övrig trafik.
- Citylinjen kör i egna körfält för bussen på Universitetsallén, mellan cirkulationsplatsen och Tybble, som är försedda med trafiksignaler med signalprioritering – en funktion som gör att bussen prioriteras i korsningen. Det bidrar till att förkorta restiden och förbättra punktligheten för bussen.
- Bussens körfält markeras med röd asfalt. Vid Tybble ansluter busskörfälten till den redan ombyggda delen av Universitetsallén och Rudbecksgatan.
- Busshållplats Rundstigen på Åstadalsvägen tas bort, eftersom busshållplats Universitetsplatsen ligger nära och båda hållplatserna skulle innebära för täta stopp för att kunna följa tidsschemat.
Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?
Wenn Sie Feedback dazu senden möchten, was wir besser machen können, können Sie dies tun
Vielen Dank für Ihre Einreichung
Zuletzt aktualisiert: Dienstag, 18. November 2025