Region Örebo county Region Örebo county
Search

Hänvisa till 1177.se kontra regionorebrolan.se

Guide till skärningen mellan 1177.se och regionorebrolan.se/Vård och hälsa (s k "patientwebben"). Används för att avgöra vilken webbplats innehållet ska publiceras på samt vilken webbplats man ska länka till eller hänvisa till när man kommunicerar med våra invånare.

Skärmbild 1177.se

1177.se - Den naturliga startpunkten vid nytt besvär

Hit hänvisar vi invånare för generell information om sjukdomar och besvär, behandlingar och hjälpmedel, graviditet och förlossning mm.

Centralt är att ge svar på frågan: när ska jag söka vård och när kan jag ta hand om mina besvär hemma på egen hand?

1177.se/Orebrolan

Webbplatsen är gemensam för alla regioner i Sverige och fungerar utmärkt för information av generell karaktär.

När det handlar specifikt om hur vården i  Region Örebro län fungerar finns visserligen regionalt innehåll på sidan men utrymmet är något begränsat.

Regional information kan adderas på 2 sätt: 

  • regionala tillägg i befintliga nationella artiklar
  • regional artikel

  • förebyggande screening för cancer
  • vaccinationskampanjer
  • goda råd om sol, värme, insektsbett och annat.
  • hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande vanor

/tidbokningvaccination Boka tid för vaccination

/fornya-recept Förnya recept på nätet

/journalvianatet Läs din journal via nätet

/1177direkt 1177 direkt

/logga-in Så loggar du in på 1177.se

/inloggning Att logga in på 1177.se

Kortadresser finns för de flesta nationella artiklar och många regionala. Kontakta webbredaktion-hs@regionorebrolan.se för att få den du behöver. 

Lathund för hur du hittar/skapar kortadress finns på Intranätet.

Skärmbild på regionorebrolan.se, ingången Vård och hälsa

"Patientwebben" - här bygger vi relationen med våra patienter

Ingången Vård och hälsa på regionorebrolan.se kallas även "patientwebben" för att särskilja från Vårdgivarwebben. 

Det är här vi berättar om oss som vårdgivare, hur vi är organiserade och hur vi jobbar samt bygger relationer med våra patienter/anhöriga.

regionorebrolan.se/vard-och-halsa

Här har sjukhusen sina hemvister och varje mottagning, vårdavdelning och enhet presenteras. Så även mottagningar och enheter inom primärvården, habiliteringen och psykiatrin.

Fokus ligger på att ge våra patienter information inför för deras vårdbesök, kontaktvägar till sin vårdenhet och information till anhöriga/närstående som ska besöka patienter på våra sjukhus. 

     

Digitala kontaktvägar till vården

Hur vi hänvisar invånare till e-tjänster, appar och andra digitala kontaktvägar är lite speciellt, eftersom det finns tekniska begränsningar i våra system som gör vissa vägar svårare än andra. Följ därför alltid den här hänvisningsrutinen: 

1177 direkt är en tjänst som ligger i en annan plattform än övriga tjänster inom 1177. 

Den går att nå från den inloggade startsidan på 1177.se men eftersom det är speciella regler kopplade till e-tjänsten hänvisar vi alltid till en informationssida istället för direkt in i tjänsten. 

Så hänvisar du

Om du skriver på webben: 
Läs mer och logga in här (länk)

Om du skriver för tryckt material:
Gå till startsidan på 1177.se

E-tjänster som är kopplade till invånaren som person och inte till en särskild mottagning är bland annat: 

  • Journalen
  • Egen provhantering
  • Stöd och behandling (SoB)

De nås direkt från startsidan i det inloggade läget. 

Så hänvisar du

Om du skriver på webben: Djuplänka direkt till respektive tjänst:

  • Journalen: journalen.1177.se (länk)
  • Egen provhantering: pep.1177.se (länk)
  • Stöd och behandling (SoB): sob.1177.se (länk)

Om du skriver för tryckt material
Logga in på 1177.se

Den vårdcentral man är listad på visas alltid upp på startsidan i det inloggade läget. Därför fungerar det att hänvisa till att "logga in på 1177.se" för att nå vårdcentralens alla e-tjänster. 

För alla andra typer av mottagningar är invånaren hänvisad till att använda en undermålig sökfunktion som heter "Hitta och lägg till mottagning" i det inloggade läget. 

Därför hänvisar vi invånaren istället via det utloggade läget på 1177.se eller patientwebben. 

Så hänvisar du

 

Om du skriver på webben

Om du skriver för tryck

Vårdcentralers e-tjänster Logga in på 1177.se (länk) Logga in på 1177.se
Andra mottagningars e-tjänster

Om du skriver på 1177.se
Sök fram din mottagning under Hitta vård (länk)

Om du skriver på regionorebrolan.se eller i sociala medier:
Sök fram din mottagning på regionorebrolan.se under Vård och hälsa - regionorebrolan.se/vard-och-halsa (länk)

Sök fram din mottagning på regionorebrolan.se under Vård och hälsa.

 

Övriga tjänster inom ramarna för 1177 är t ex: 

  • Läkemedelstjänster
  • Mina intyg
  • Klagomål och synpunkter

Så hänvisar du

Om du skriver för webben:
Logga in på 1177.se (länk)

Om du skriver för tryck:
Logga in på 1177.se

Mitt vaccin används för bokning och avbokning av vaccinationstider för bl a: 

  • covid-19
  • influensa
  • pneumokocker
  • kikhosta

Systemet är inte integrerat i 1177.se och går inte att nå från det inloggade läget. Därför är det väsentligt att hänvisa rätt. 

Så hänvisar du

För samlad information om vaccinationsbokning och lista över alla platser i länet man kan vaccinera sig:

Om du skriver på webben:
Läs mer och hitta mottagning på 1177.se (länk)

Om du skriver för tryckt mtrl:
Läs mer och hitta mottagning på 1177.se/Orebrolan/tidbokningvaccination 

När bakgrund inte krävs - hänvisa till den egna vårdcentralen för att boka/avboka tid

Om du skriver på 1177.se:
Boka tid på din vårdcentrals sida på regionorebrolan.se (länk) eller i det utloggade läget på 1177.se (länk)

Om du skriver för tryckt mtrl:
Boka tid på din vårdcentrals webbsida: regionorebrolan.se/vardcentraler

Visningsbild från Google Play.png

Appen "Digital mottagning" (systemet heter Visiba care) används av en stor del verksamheter för att ha digitala vårdmöten med sina patienter. 

Den har ingenting med 1177 att göra så det är viktigt att hålla isär detta. 

Ett antal mottagningar är öppna för invånare att själva boka tid hos. T ex "Vårdcentralernas digitala mottagning". Andra mottagningar erbjuder endast återbesök via appen, möten som är bokade av vårdpersonalen, där invånaren får en inbjudan via appen. 

Så hänvisar du

När du skriver på webben:
Du kan boka tid på mottagning X i vår mobilapp "Digital mottagning" (länk)

När du skriver för tryck:
Du kan boka tid på mottagning X genom vår mobilapp "Digital mottagning" som du hittar på Appstore eller Google Play. 

Viktigt är här att du lägger med en bild på appen eller en QR-kod som guidar dem till den här sidan. Annars finns risken att de inte hittar rätt. 

Visningsbild från Google Play UM.png

Ungdomsmottagningarna i länet använder sig också av systemet Visiba care för digitala vårdmöten. 

De har en egen mobilapp som bygger på samma system och fungerar på samma sätt som appen "Digital mottagning" (se ovan).

Så hänvisar du 

När du skriver på webben:
Du kan boka tid på Ungdomsmottagningen genom vår mobilapp (länk)

När du skriver för tryck:
Du kan boka tid genom mobilappen "Ungdomsmottagningen Örebro" som du hittar på Appstore eller Google Play. 

Viktigt är här att du lägger med en bild på appen eller en QR-kod som guidar dem till den här sidan. Annars finns risken att de inte hittar rätt. 

Did the content help you?

Last updated: Tuesday, October 31, 2023