Hjälpmedel vid funktionsnedsättning
Ett hjälpmedel gör att du kan behålla
ett sätt att fungera,
gör dina svaga funktioner bättre,
eller ersätter en funktion du inte har kvar.
Region Örebro län lånar ut hjälpmedel.
Med rätt hjälpmedel kan du fungera i hemmet
och ute i samhället.
Hjälpmedel provas så att de passar
till dig som ska använda det.
Hjälpmedel skrivs ut
av en person som kallas förskrivare.
Den som lånar ett hjälpmedel
kallas brukare.
Behöver du ett hjälpmedel?
Kontakta en förskrivare.
De finns i kommunerna,
på vårdcentralerna
och på sjukhusens kliniker.
Här kan du läsa mer om hjälpmedel.
Klicka på den här länken.