Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Har du synpunkter på vården?

Genom en ny lag kan du som patient eller närstående på ett tydligare sätt lämna klagomål eller synpunkter på hälso- och sjukvården.

Det är resultatet av ett beslut som fattats av riksdagen och som träder i kraft 1 januari 2018. Beslutet innebär att hälso- och sjukvården i högre utsträckning ska hantera och besvara dina synpunkter som patient eller närstående. Vårdgivaren ska också arbeta med ständiga förbättringar för att utveckla och säkra vården.

Hälso- och sjukvården regleras av lagar, som patient ska du få bra vård av god kvalitet och du ska bli bemött med respekt av vårdpersonalen. Du ska få tydlig information om din hälsa och din vård som du förstår. Du som patient eller närstående kan på ett enkelt sätt lämna klagomål eller ge synpunkter på den vård som vi gett. Utifrån dina synpunkter eller klagomål ska vi enligt lag arbeta med att förbättra vården.

Klagomål eller synpunkter kan handla om:

  • Behandlingar
  • Bemötande
  • Tillgänglighet och kommunikation med vården

Du får också lämna in förslag och idéer på hur vår vård kan bli bättre.

Efter att du lämnat klagomål eller synpunkter bör du få svar inom fyra veckor.

Lämna klagomål eller synpunkt

Du som är patient eller närstående kan lämna klagomål och synpunkter på följande sätt:

Skicka klagomål eller synpunkter via post

Klagomål via post adresseras till:

Klagomålsenheten
Region Örebro län
Box 1613
701 16 Örebro

 


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 27 mars 2018

Innehållsansvarig: Webbredaktionen

Publicerad av Peter Karlsson

Kortadress: https://www.regionorebrolan.se/synpunkter

Kontaktuppgifter

Telefon

019-602 10 00

Postadress

Klagomålsenheten
Region Örebro län
Box 1613
701 16 Örebro