5 tips från barnläkaren för en bra sommar

Publicerad: 2023-07-18 10:00

Jonas F Ludvigsson är överläkare på barn- och ungdomsmedicin i Örebro. Här kommer hans 5 bästa tips som kan göra de lata dagarna ihop med barnen riktigt bra.

Jonas F Ludvigsson, överläkare på barn-och ungdomsmedicin

Tänk på att vara på "gripavstånd" vid vatten - ett av Jonas F Ludvigssons bästa råd i sommar. Foto: Håkan Risberg / Region Örebro län

1.       Vatten är kul för både stora och små barn så passa på att bada i sommar. Men oavsett om det handlar om en liten uppblåsbar pool i trädgården, en sjö eller ett hav så måste man ha uppsikt över barnen. Den vanligaste orsaken till att barn drunknar är bristande uppsikt. Och när det gäller små barn ska man vara på ”gripavstånd”. Är man på sjön i båt är flytväst en självklarhet.

2.       Barn har känsligare hud än vuxna och behöver skyddas från stark sol. Barn under ett år bör inte vara i direkt solljus över huvud taget. Det finns anpassade solskyddskrämer och hatt, solglasögon och UV-dräkter är bra komplement. Solskador kan leda till rodnad och blåsor på huden och göra väldigt ont. Tänk på att det är skönt för alla att sitta i skuggan en stund.

3.       Sommar är den årstid då vi kanske oftast passar på att hälsa på släkt och vänner. Eller så behöver vi hjälp med barnvakt när förskolan stänger. Men hur ”barnsäkrat” är det till exempel hos mormor och morfar? Är alla mediciner undanplockade från nattduksbord? Ställ undan tändvätskan så snart du använt den - varje år har vi barn som dricker tändvätska av misstag för att de tror att det är läsk. Var förvaras cigarett-tändarna? Ovana barnvakter kan behöva lite hjälp att se farorna.

4.       När det är varmt är det ganska vanligt att barn inte är hungriga på samma sätt som annars. Barn som i grunden är friska och normalt äter varierad kost får sällan problem, men se till att barnen dricker lite extra de dagar maten inte smakar.

5.       Att barn vill spendera mer tid framför tv- eller dataspel är ganska naturligt när de är lediga men undvik att barnen blir sittande hela dagar framför skärmarna. Ett tips kan vara att uppmuntra till fysisk aktivitet och föreslå att ”lika länge som du är ute och leker – lika länge får du sedan sitta framför skärmen”.

Är barnet sjukt?

På 1177.se finns tips och råd och kontaktvägar till sjukvården om det behövs.

Läs mer på 1177.se.

Du hittar fler tips för en härlig sommar här:

Fler tips för sommaren!

Under rubriken "5 tips" kommer du att hitta fler råd i sommar. Du hittar tipsen under Aktuellt och nyheter.

Senast uppdaterad: den 1 augusti 2023