5 tips från dietisten för en god sommar

Publicerad: 2023-06-20 12:00

Mikael Karlsson jobbar som dietist på Lindesbergs lasarett. Här kommer hans fem bästa tips på livsmedel att ha hemma för att få en riktigt god sommar – och klara en och annan värmebölja.

Mikael Karlsson, dietist på Lindesbergs lasarett

"Billig" glass kan vara ett alternativ för den som gillar att käka mycket. Det är ett av Mikael Karlssons bästa tips i sommar. Foto: Håkan Risberg / Region Örebro län.

1. Vattenmelon. Har lång hållbarhet så köp när det är bra pris. Uppskattas av alla i familjen och ett jättebra sätt att få i sig vätska utan att man behöver dricka. Vi har ökat behov av vätska när det är varmt – inte nödvändigtvis ett ökat behov av vatten.
  2. Sill och potatis. Kräver minimalt med matlagning och gör att vi får i oss lite salt under varma dagar. Sillen kan du köpa långt i förväg och förvara i kylen – potatis klarar sig länge.
  3. Ägg. Omelett, stekt, kokt, varmt eller kallt – livsmedel som man kan äta som det är eller komplettera andra rätter med. I Sverige brukar vi ställa dem i kylskåpet men de håller sig bra i rumstemperatur. Dessutom kan man handla direkt från bonden på många håll.
  4. Glass. Gott och svalkande men för den som köper egen gräddglass och skopar upp själv kan man prova att hålla ner kalorierna lite genom att köpa lågprisglass. Den har samma volym men är luftigare och väger inte alls lika mycket som de dyrare märkena. Det betyder att den är mindre energität och du får i dig färre kalorier. Har du svårt att skopa upp lagom portioner ändå kan det vara bättre att köpa glass på pinne istället.
  5. När det är väldigt varmt går det bra att äta sånt som yoghurt och fil till lunch. Spara den lagade maten till kvällen när det är svalare. Men försök gärna att få i dig något mitt på dagen annars är risken att du får i dig för lite vätska och att du äter för mycket på kvällen.

För flera råd vid mycket varmt väder och hur du till exempel blandar din egen vätskeersättning av sånt du har hemma – gå in på 1177.se!

Du hittar fler tips för en härlig sommar här:

Senast uppdaterad: den 1 augusti 2023