5 tips från hudläkaren för en trevlig sommar

Publicerad: 2023-07-16 19:55

Sara Prosén är hudläkare inom verksamhetsområde hud- och reumatologi på Universitetssjukhuset Örebro. Här kommer hennes tips för att njuta av soliga dagar på bästa sätt.

Sara Prosén, hudläkare

Sara Prosén, hudläkare. Fem tips från hudläkaren för en trevlig sommar. Foto: Elin Abelson

1. Under sommaren mellan klockan 11-15 är solen stark så då är det bra att undvika direkt solljus. Var i skuggan exempelvis under ett parasoll. Om man seglar eller spelar golf så ha t-shirt och keps eller hatt på dig och smörj in ansikte och händer samt underarmar med solkräm med hög solskyddsfaktor, minst 30 eller 50.

2. Små barn under 1 år ska inte vara i solen alls. Se till att de har skugga där de befinner sig. Äldre barn ska också skyddas från solen och bäst är med kläder samt solhatt eller keps. Där inte kläderna sitter är det viktigt att smörja in med solkräm anpassat för barn. Om man badar mycket så måste man också fylla på med solkräm. Helst efter varje dopp. Barn som är mycket i vattnet skyddar sig bäst med solskyddsbadkläder.

3. Bästa sättet att ta reda på hur stark solen är här och nu är att titta på UV-index. På webbtjänsten minsoltid.se, från Strålsäkerhetsmyndigheten, kan man välja olika orter i världen och se hur stark solen är där och hur länge man kan vara i solen utan att ta skada.

4. Ju ljusare hud man har desto känsligare är man för solen. Om man är rödlätt eller blond så är det mycket lätt att bränna sig. Ju mer pigment man har i huden desto mer skydd har huden naturligt för UV-ljus. Om man har bränt sig i solen är det bra att låta huden vila från mer sol ett par dagar. Smörj rikligt med mjukgörande kräm för att återfukta.

5. Tänk på att en solbränna innebär att huden har skadats av UV-ljuset och därför behövt aktivera skyddsmekanismer mot solljuset med exempelvis mer pigment. En solbränna är därför inget man ska försöka skaffa sig utan då är det bättre att använda kosmetiska produkter som brun utan sol eller foundation om man tycker det är viktigt att se lite solbrun ut.

På 1177 kan du läsa fler tips - Så skyddar du dig mot solen - 1177

Du hittar fler tips för en härlig sommar här:

Senast uppdaterad: den 16 augusti 2023