5 tips från parkchefen för en grön sommar

Publicerad: 2023-07-25 10:00

Katarina Ahlgren är trädgårdsmästare och enhetschef på Region Örebro län Park. Tillsammans med sina kollegor ser hon till att det är både fint och insektsvänligt kring sjukhus och vårdcentraler. Här är hennes bästa gröna tips för en lång och varm sommar.

Katarina Ahlgren, trädgårdsmästare och enhetschef på Region Örebro län park

Samla på regn - ett av Katarina Ahlgrens bästa tips i sommar. Foto; Håkan Risberg / Region Örebro län.

1.       När det är torrt och varmt, vilket vi ju redan fått känna på, är det viktigt att inte bara vattna växtligheten. Ställ ut vatten till djur och insekter också.

2.       Klipp inte gräsmattan. Om du låter gräset bli lite längre så minskar risken för att gräsmattan blir sönderbränd.

3.       För den som odlar så behöver man täcka växtligheten för att behålla fukten i marken. Det går bra med det mesta, ta vara på det du har – hö, halm, gräsklipp, ensilage, tidningspapper. Lägg ut droppbevattningsslangar för effektivare bevattning.

4.       Kommer det regn så ta vara på vattnet som kommer från hustaken. Bunkra i tunnor eller andra kärl.

5.       För den som har balkong finns vertikal odling där man odlar smalt och på höjden. Jordgubbar eller tomater går fint att odla på balkong. När det gäller tomater finns sorter som man kan ha inomhus och ändå få skörd.

Du hittar fler tips för en härlig sommar här:

Senast uppdaterad: den 1 augusti 2023