Du är på Region Örebro läns webbplats.

Logotyp för webbplatsen Logotyp för webbplatsen

Är du säker på att du slutförde registreringen av ditt testkit från Lådan? Dubbelkolla så att du får ditt provsvar!

Publicerad: 2021-04-29 04:18

I måndags startade Region Örebro läns pilotprojekt Lådan. Nu kan allmänheten hämta och lämna test för covid-19 i utplacerade lådor på fyra platser i länet. Intresset har varit stort. Fler än 1 000 personer har redan hittat till lådan och det fungerar bra. Dock har några personer inte slutfört registreringen av sitt prov på 1177.se.

– Det är glädjande att så många hittat till lådan och testar sig för covid-19. För att få sitt provsvar är det jätteviktigt att man slutför registreringen av sitt prov på 1177.se och det ser vi att några inte gjort. Om man inte gjort registreringen så kan vi inte koppla provet vi fått in till den som tagit provet, säger Martin Sundqvist, överläkare, Laboratoriemedicinska kliniken, USÖ.

Dubbelkolla på 1177.se om du är osäker

Genom att logga in på 1177.se och titta under Egen provhantering kan du se om ditt testkit från lådan finns registrerat som en beställning. Då har du slutfört registreringen och ditt provsvar är på väg, om du inte redan fått det. 

Finns det ingen beställning från det datum du försökte registrera provet, så har du inte slutfört registreringen.

Så här ser du dina registrerade beställningar på 1177.se:

  1. Klicka på länken eller ange följande adress i webbläsaren https://pep.1177.se
  2. Logga in
  3. Finns Testkit covid-19 registrerat under Pågående beställningar? Då har du gjort rätt.

(Har du fått provsvar så ligger din beställning under "Tidigare beställningar".)

Vad ska jag göra om min beställning inte syns i ”Egen provhantering”?

Om du har kvar instruktionerna med testkitsnumret kan du registrera ditt prov på nytt. Din beställning tas då omhand på laboratoriet och du kommer att få provsvar. Du registrerar ditt prov enligt instruktionerna. En grön ruta med informationen ”Testkit registrerat!” på 1177.se betyder att du slutfört registreringen och är klar.

Om du inte har kvar testkitsnumret behöver du tyvärr hämta ett nytt testkit och börja om. Alternativt beställa prov och boka en tid på någon av våra provtagningsmottagningar.

Mer information

Läs mer om Lådan och provtagning för covid-19 på 1177.se

 

  

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 29 april 2021