Bland drakar och dragqueens kommer till åtta kommuner i Örebro län

Publicerad: 2024-02-06 10:12

Bland drakar och dragqueens är Norden största drag-show-teater-sällskap som skriver böcker och framför sagostunder för barn. De turnerar just nu landet runt och framför färgsprakande sagostunder med sin egenskrivna sagobok!

Björta i röd galaklänning

Björta Foto: Peter Knutson

Läsandet minskar bland barn och unga idag och samtidigt ökar mobbning och utanförskap. Författaren och regissören Petter Wallenberg har därför grundat det prisbelönta teatersällskapet Bland drakar och dragqueens som hade premiär 2017 på Stockholms stadsbibliotek. Artisterna Inga tvivel, Tant Henrik och Björta är professionella skådespelare från Sveriges största teaterscener som Kungliga Operan och Stadsteatern. De är även utbildade och yrkesverksamma lärare och pedagoger.

Sällskapet var först i Sverige med idén med sagostunder för barn framförda av dragshowartister. Med 150 föreställningar om året har de blivit Nordens största dragshow-teatersällskap för barn, unga och vuxna. Varje sagostund är en färgsprakande konfettibomb där dragshowens glamour möter sagornas värld. Det blir ett unikt möte som lockar till läsande och visar att alla människor får vara som de vill. Med teatersällskapets egenskrivna, lekfulla nytolkningar av klassiska sagor blandas glitter, glädje, spänning och humor, men också allvar och eftertanke om vikten av att vara snälla mot varandra.

Bland drakar och dragqueens sagobok finns ute nu på bokförlaget Natur & kultur. Teatersällskapet har vunnit Pelle Svanslös Våga vara snäll-pris, lyfts fram som läsande förebilder av Bonnierförlagen, Läsrörelsen och Berättarministeriet. För sitt arbete med Bland drakar och dragqueens utnämndes grundaren Petter Wallenberg till Årets folkbildare 2022 av Stockholms stad.

Biblioteken i åtta kommuner i Örebro län arrangerar med stöd av Biblioteksutveckling Region Örebro län sagostunder med Björta från Bland drakar och dragqueens under sportlovet vecka 8.

Måndag 19/2

Karlskoga bibliotek 2 föreställningar, kl 14.00 och kl 16.00