Blodgivare behövs varje vardag inför jul

Publicerad: 2023-12-12 15:54

Är du blodgivare och det är dags för dig att ge blod? Passa på nu före jul- och nyårshelgerna.

December är en månad då färre blodgivare ger blod. Det är mycket annat som ska hinnas med inför julen och då kan blodgivningen hamna långt nere på prioritetslistan.

- Inom sjukvården behövs blod året om. Och det finns väl ingen finare julgåva än att skänka en påse av ditt blod, säger Ebba biomedicinsk analytiker på USÖ.

blod2_beskuren.jpg

I svensk sjukvård behövs i genomsnitt en blodpåse i minuten, dygnet runt, året om. Eftersom blod bara kan lagras i sex veckor är det viktigt att en jämn ström av blodgivare säkerställer sjukvårdens blodbehov under jul- och nyårshelgerna.

Blodet används till exempel vid cancerbehandlingar, operationer, förlossningskomplikationer och kroniska sjukdomar. Enskilda händelser som till exempel en olycka eller en blödning under en operation kan snabbt påverka blodlagret.

- Du kan boka tid för blodgivning via webben, säger Ebba Sjöström

Senast uppdaterad: den 12 december 2023