Därför får du vänta på ditt vaccin

Publicerad: 2021-02-23 11:15

De vaccinationsdoser Region Örebro län får för äldre länsinvånare tar snabbt slut. Här förklarar apotekaren Erik Fredholm varför du får vänta på ditt vaccin.

– I gruppen över 80 år är det 16 000 personer i länet. Den här veckan hade vi 1 100 doser till regionens vaccinationsmottagningar, så det är ett enormt tryck för att få del av de doser vi har, säger Erik Fredholm, ansvarig apotekare i Region Örebro län.

Flest doser går till kommunerna

Tillgången till vaccin kommer att bli bättre, men det dröjer några veckor till. De osäkra leveranserna gör i sin tur att planeringen kring vaccinationen blir osäker. Kommunerna får fortfarande de flesta av de totalt 3 300 doser till äldre som regionen just nu får per vecka. Kommunerna ansvarar för vaccinationen av dem som bedöms som mest utsatta.

– De doser som kommer till våra vaccinationsmottagningar går nu till dem som är över 80 år och i vissa riskgrupper. Vi kommer inte att börja med nästa grupp förrän vi ser att merparten av dem är vaccinerade. Det går att avvakta lite med att försöka boka tid, blir det tider kvar kommer vi att meddela det i våra kanaler och i lokalmedia, säger Erik Fredholm.

De som vill ha vaccin kommer att få det

Många upplever en frustration över att det är svårt att boka tid via regionens system. Att tiderna snabbt tar slut beror på att det finns så få doser. De som är i de utpekade grupperna och som vill ha vaccin kommer att få det inom de närmaste fyra till sex veckorna om leveranserna kommer enligt plan.

Information om tidsbokning på 1177.se

All information om hur du bokar tid, vilka grupper som får boka tid nu samt vaccintillgång hittar du på den här sidan på 1177.se

Senast uppdaterad: den 4 juni 2021