De får regionens stipendier inom bild och form, dans, film och litteratur

Publicerad: 2023-04-21 08:58

Nu är 27 stipendiater inom bild och form, dans, film och litteratur utsedda. Det är vårens omgång av Region Örebro läns sökbara stipendier inom olika kulturområden som precis avslutats.

På bild: Michael Horvath Dahlman. Klubb Bubbla på Nya China. 8 novmber 2022.

Michael Horvath Dahlman. Klubb Bubbla på Nya China. Foto: Terése Classon Sundh

Stipendiaterna är utvalda av referensgrupper som tagit del av cirka 100 ansökningar. Stipendierna är på upp till 30 000 kronor och syftar till att stärka och utveckla det konstnärliga skapandet i länet.

- Med dessa stipendier vill vi ge länets professionella kulturskapare möjlighet att vidareutvecklas i sina konstnärskap. Det har varit roligt men svårt att välja när det finns så många spännande och nyskapande idéer, säger Johanna Berglund som är utvecklingsledare inom litteratur hos Region Örebro län.

En av stipendiaterna inom litteratur är Michael Horvath Dahlman. Han är författare, poet och estradör och kommer att använda stipendiet till att skriva dikter om ensamhet:

- Jag och Mohlavyr kommer gå in i studion tillsammans och göra en EP med spoken word och musik, om ensamhet. Senare i år kommer också en föreställning baserad på dikterna och musiken, säger Michael och fortsätter: Det här stödet betyder lugn och ro till att fokusera på den konstnärliga delen av projektet.

Hela listan – stipendiater våren 2023

• Dansproduktionsstipendium: Ellinor Ljungqvist
  • Filmproduktionsstipendium: Marie Johansson, Malin Dahl, Josef Säterhagen och Joseph Tähtelä
  • Främjandestöd bild och form: Ateljé Hjälmarstrand, Charlotte Ostritsch, Daniel Wiklund, Konstbunkern, Myroslava Usenko, Nova Göthlin, Tina Häggström, Tania Valdemarsson och Vidar Ericsson
  • Främjandestöd dans: Felan, förening för folkmusik och dans
  • Främjandestöd litteratur: Markus Lutteman, Johan Wren, Helena Hedlund, Michael Horvath Dahlman, Katarina Barycz, Anna Nyvall och Anna Norén Karlsson
  • Internationellt stipendium – kultur: Fred Warnby, Jenny Käll, Rio Drop, Emma Hägerman och Edita Dervicevic

Länk till hela listan på stipendiater våren 2023

Nästa ansökningsomgång är öppen 15 augusti – 15 september 2023.

Senast uppdaterad: den 24 april 2023