Det är brist på spermiedonatorer – vill du göra skillnad genom att donera spermier?

Publicerad: 2023-10-02 09:27

Ofrivillig barnlöshet är något som vi kanske inte pratar om så mycket. Att inte kunna bli gravid kan bero på många olika saker. Vid reproduktionsmedicinskt centrum på Universitetssjukhuset Örebro utreds ofrivilligt barnlösa. Dit kommer också män och kvinnor som vill donera spermier eller ägg. Ibland är det nödvändigt med spermie- eller äggdonation för att en graviditet ska bli till.

Ljusgrön bakgrund med tre små tecknade spermier som ser glada ut. Vit text med lila textblock där det står Gör skillnad, donera spermier.

Just nu är det brist på spermiedonatorer. Är du man och mellan 23 och 45 år kan du anmäla intresse för att bli spermiedonator.

För att bli spermiedonator behöver du uppfylla vissa kriterier:

• Du får inte ha några allvarliga eller smittsamma sjukdomar.
  • Du får inte ha några allvarliga ärftliga sjukdomar i släkten.
  • Du måste vara psykiskt frisk.
  • Du får inte ha något missbruk.
  • Du får lämna prover som visar att du har fungerande spermier

Om du funderar på att bli spermiedonator kommer du att få prata med en kurator för att berätta lite om dig själv. Du blir testad för olika infektionssjukdomar och får lämna ett spermieprov för att se kvaliteten på dina spermier.

Här kan du läsa mer om spermiedonation och hittar också kontaktuppgifter till reproduktionsmedicinskt centrum på Universitetssjukhuset Örebro.

Senast uppdaterad: den 4 oktober 2023