Digitala vårdkontakter för dig mellan 13-17 år

Publicerad: 2023-06-26 13:50

Från och med att du är 13 år kan du logga in på 1177.se. Nu får du bestämma hur mycket din vårdnadshavare ska få veta om dina kontakter med vården och du får ha hand om dina kontakter med vården.

www 13_17800x448.png Det här kan kännas läskigt och det är inte konstigt att känna sig vilsen. Du kan ta hjälp av en vuxen eller spana in de här tipsen om att logga in på 1177.se som finns på umo.se.

E-legitimation

För att logga in på 1177.se behöver du ha ett svenskt personnummer och en e-legitimation.

Freja e-ID

Du kan använda Freja e-ID Plus som är en godkänd e-legitimation och gratis och enkelt att skaffa.

När du skaffar Freja e-ID Plus finns det inget krav att förälder eller vårdnadshavare ska följa med till banken utan från att du är 13 år kan du på egen hand göra det.

Andra varianter av e-legitimation

Det finns även andra varianter av e-legitimation. Mobilt säkerhets-id för barn är inte en giltig e-legitimation och det går inte att logga in på 1177.se med det.

Vissa banker utfärdar mobilt bank-id till ungdomar under 16 år, men inte alla. Mobilt säkerhets-id och mobilt bank-id ser likadana ut på mobilen och är lätta att förväxla.

Vårdnadshavare

Du som är föräldrar och vårdnadshavare kan logga in och göra ditt barns vårdärenden på 1177.se till den dag barnet fyller 13 år. Tre månader innan barnets 13-årsdag skickar 1177.se en påminnelse till dig som är vårdnadshavare om att ombudsfunktionen kommer upphöra den dag barnet fyller 13 år.

För en del kan det här ställa till problem i kontakter med vården, men syftar ytterst till att värna om barns integritet och välmående.

Här finns mer information för barn och föräldrar eller vårdnadshavare om e-legitimation och vad som gäller för åldern 13-17 år.

Senast uppdaterad: den 24 oktober 2023