E-cigarett en inkörsport till beroende

Publicerad: 2023-02-24 07:15

Allt fler ungdomar använder e-cigaretter, eller vejpar som det också kallas.– Vi ser att det kan bli inkörsporten till ett beroende. Ungdomar är nyfikna och vejpandet kan övergå till att man testar andra droger, säger Matz Larsson, lungläkare på Universitetssjukhuset Örebro.

Från början såg e-cigaretterna ut som vanliga cigaretter. Numera kan de ha olika former och färger och innehålla olika smakämnen. En del ser ut som pennor, andra ser ut som små flaskor eller fyrkantiga dosor.

– E-cigaretter innehåller en vätska med kemiska ämnen och oftast nikotin. Vätskan upphettas med en glödtråd och när du drar ett bloss bildas ånga av vätskan. Ångan ser ut som rök när du blåser ut den, berättar Matz Larsson.

E-cigaretterna marknadsförs som att de är mindre farliga än vanliga cigaretter.

– Men det finns ingenting som stödjer det. I USA har man haft rena epidemin av allvarliga lungskador. Det finns även personer som har dött av lungskador relaterade till vejping, berättar, Matz Larsson.

Eftersom e-cigaretterna inte har funnits så länge vet forskarna inte hur vi påverkas på lång sikt.

– Det tog många, många decennier innan man förstod hur farlig vanlig rökning är. Cigaretter är en relativt homogen produkt, men e-cigaretter är väldigt många olika produkter med olika smakämnen, vätskor och glödtrådar. Vanilj exempelvis låter kanske harmlöst, men påverkar slemhinnan och luftvägarna mycket, berättar Matz Larsson.

Att vejpa påverkar inte bara den som vejpar.

– Det finns även något som heter passiv vejpeffekt. Det är ju inte så att det blir helt ren luft som vejparen andas ut, utan det åker ut nikotin och andra ämnen. På platser där rökning är förbjuden, är det också förbjudet att nyttja e-cigaretter, berättar Matz Larsson.

Åldersgränsen för att köpa e-cigaretter är 18 år.

– Men det finns tyvärr handlare som säljer till ungdomar eller så har de kamrater som kan langa, konstaterar Matz Larsson.

Är det farligt att vejpa?

– Det finns ämnen i e-cigaretter som kan skada dina lungor och blodkärl, precis som vanliga cigaretter kan. Du kan få riktigt svåra lunginflammationer som kan se ut som efter angrepp av senapsgas. Du kan också få hosta, ont i halsen, bli torr i munnen, må illa eller bli yr. Det är långt ifrån en ofarlig produkt, säger Matz Larsson.

Många e-cigaretter innehåller nikotin och för den som är barn eller tonåring är det extra lätt att bli beroende av nikotin. Dessutom har du lättare att bli alkoholberoende och dricka dig berusad om du använder nikotin. Risken finns att du kommer att konsumera alkohol på ett mer destruktivt sätt.

Hur ska man prata med sina barn om vejping?

– Om det inte fungerar att lyfta fram hälsoriskerna testa att lyfta fram miljöaspekterna. Nikotin produceras i fattiga länder. Det rör sig ofta om barnarbete och stor miljöpåverkan där produktionen påverkar grundvattnet. Man hugger ner många träd för att torka tobaken. Det här bidrar man till när man använder den här typen av produkter, säger Matz Larsson.

En Läkare som bryter en cigarett i två delar.

Matz Larsson, lungläkare på Universitetssjukhuset Örebro.

Senast uppdaterad: den 24 februari 2023