Efter 36 år inom Region Örebro län – nu slutar Mats G Karlsson

Publicerad: 2022-10-21 15:58

Läkare, patolog och chef. Rollerna har varierat under de 36 år som Mats G Karlsson har varit verksam inom regionen. I slutet av oktober gör han sina sista dagar innan han börjar sitt nya jobb i grannlandet.

Bild på Mats G Karlsson.

Mats G Karlsson kan summera en spännande resa inom organisationen.

De senaste åtta åren har Mats G Karlsson arbetat som Forsknings- och utbildningschef.

– När jag började mitt uppdrag skulle verksamheten omorganiseras. Det fanns en forskningsdirektör och sex stycken forskningschefer. Det hamnade på mitt bord att ta över deras arbetsuppgifter och arbeta ihop det till en organisation. Det roligaste var att vi gick från 0 till 70 miljoner kronor på fem år genom det statliga forskningsstödet som vi fick, berättar han.

För anställda inom regionen kunde tiden för forskning mångdubblas och antalet doktorander och forskningsaktiva efter disputation har ökat.

– Vi publicerar mer än någonsin och allt större del forskning kommer från oss. Jag är glad och stolt att ha varit med och etablerat oss som en medicinsk fakultetsort. Under alla år som forskningschef har jag uppskattat att ha fått arbetat med olika forskningsfrågor och få vara delaktig i de nationella kontaktytorna.

Forskningen som en röd tråd genom livet

Han poängterar hur mycket det har hänt både kliniskt och forskningsmetodmässigt genom åren.

– Att vi nu har DNA-sekvensering på Universitetssjukhuset Örebro kunde vi inte drömma om i början av min karriär som patolog. Förutsättningarna är helt annorlunda idag och det har hänt otroligt mycket.

Sin karriär påbörjade han som AT-läkare på Karlskoga lasarett och inom primärvården i Askersund och Fjugesta. Han minns det som en rolig tid innan han fortsatte till regionsjukhuset, nuvarande Universitetssjukhuset Örebro, där det fanns möjligheter att få jobba med sin specialitet och inleda sin forskningskarriär. År 2015 blev han professor i medicin med inriktning mot klinisk patologi.

– Forskningen har jag hållit på med under hela mitt yrkesverksamma liv. Det kommer jag att fortsätta med även när jag nu ska börja jobba som läkare på Själlands universitetssjukhus i Danmark. Just nu är min forskning inriktad på humant papillomvirus, HPV-virus, och HPV-relaterad cancer och screening för att undvika den, säger han.

Mats ser fram emot att få se ett annat lands sjukvårdssystem. Danmark är ju ett land som liknar oss på många sätt men också är annorlunda på vissa punkter. Just nu tittar han på danska deckare utan textremsa för att lära känna språket.

– Jag kommer att sakna de personer som jag arbetat med. Jag inser att jag jobbat ett tag i verksamheten när bara antal år som jag suttit med i sjukhusledningen uppgår till 22 år, säger han.

Han kan summera en spännande resa inom organisationen. I sin chefsroll har han utvecklat verksamheten genom åren och påbörjat många gynnsamma samarbeten med bland andra Örebro universitet och andra regioners forskningschefer i olika nätverk.

– Ett av mina mål var att få vara med om att etablera en medicinsk fakultet och ett universitetssjukhus och nu är vi där. Det gläder mig, avslutar han.

Senast uppdaterad: den 24 oktober 2022