Efter valideringen kan Tumas kalla sig för undersköterska

Publicerad: 2022-10-18 10:54

Efter valideringen är Tumas Akay en av de första att kunna titulera sig undersköterska. Det har gått nästan precis ett år sedan Region Örebro län startade ett projekt för validering och vidareutbildning för sjukvårdsbiträden inom psykiatrin. Av de 28 personer som valde att hoppa på erbjudandet är Tumas Akay en av de första att kunna titulera sig undersköterska. – Jag fattar inte att jag inte har gjort det här tidigare, säger han.

Tumas Akay

Han återkommer till det flera gånger: Hur glad han är att han genomfört studierna, hur bra han trivs på jobbet på Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och vilket lyft det innebär att inte vara kvar i restaurangbranschen längre.

– Där är det enormt slitigt med lite sömn och mycket kroppsarbete. Man pratar om att det är tungt inom vården men för mig är det en klar förbättring. Nu hinner jag dessutom att träffa min familj.

Tumas var en av dem som nappade på erbjudandet att få sina praktiska kunskaper och tidigare utbildningar validerade, det vill säga bedömda och utvärderade. Sedan har deltagarna fått komplettera med den utbildning som behövs, praktisk och teoretisk, för att få formell behörighet till undersköterska.

Med i paketet har också ingått en fast anställning inom psykiatrin.

– Det var något vi bestämde tidigt – om vi kostar på en utbildning vill vi såklart också att folk stannar, säger Petra Johansson som är projektledare.

Halvtidsstudier har varvats med arbete, lönen har varit densamma. Till stor del har studierna handlat om att lösa uppgifter med hjälp av litteratur och sedan skicka in svaren till utbildarna på Campus Risbergska. Det har funnits stöd och hjälp för den som behövt men inga schemalagda föreläsningar. Några har stött på problem under vägen – av olika anledningar.

– Det här motsvarar en gymnasieutbildning, förklarar Petra. För vissa som kanske har läst kurser på universitet har det varit svårt att lägga sig på den nivån. Många har velat göra mer än vad som krävs.

Andra har fått kämpa för att klara nivån. En del har löst det genom att plugga tillsammans men några avhopp har det också blivit under året.

Nu ser det ut som att 23 personer kommer att slutföra sina studier. För Tumas är det bästa med projektet att han i framtiden kan söka undersköterskejobb var som helst.

– Men jag lämnar nog inte BUP, skrattar han. Det är ju det här jag brinner för!

Text: Åsa Svennebäck
Foto: Håkan Risberg