Hanna överraskades med sista Tillsammanstårtan

Publicerad: 2023-12-19 06:15

– Utan Hanna skulle vår verksamhet på Tolkcentralen vara sämre, tråkigare och mer instabil, säger Cecilia Anfält.

En medarbetare håller i en tårta och de andra medarbetarna står runt den som håller i tårtan.

Hanna Godlund, enhetschef på Tolkcentralen, fick ta emot den allra sista Tillsammanstårtan.

Därför nominerade hon Hanna Godlund, enhetschef på Tolkcentralen, till Tillsammanstårtan.

– Hanna är inte min chef, men jag tycker att hon är en förebild som ledare. Lite klyschigt kan man säga att hon leder med varma kramar och tydliga ramar, säger Cecilia Anfält.

Tolkcentralen är för många synonymt med tolkarna som jobba där, men bakom kulisserna jobbar en grupp, under ledning av Hanna Godlund, som får allt att flyta.

– Hanna har under sina cirka ett och ett halvt år hos oss rekryterat, effektiviserat och framför allt motiverat Tolkcentralens kundtjänst till att bli den glada, modiga och stabila arbetsgrupp som den är idag. Tolkcentralens kundtjänst än navet. Allt de gör ligger till grund för allt annat arbete som görs av våra 57 tolkar, som i sin tur ger tolkservice till vårt läns cirka 1 200 tolkanvändare, berättar Cecilia Anfält.

Enligt henne har Hanna Godlund verkligen lyckats svetsa samman kundtjänstgruppen.

– Hanna arbetar med öppen dörr och är en mycket närvarande enhetschef, med charmigt mycket skinn på näsan och med en otroligt rik portion kompetens. Hon är lika bra på att ta obekväma beslut som på att finnas till som bollplank i stort och smått.

Hanna Godlund blir rejält överraskad när hon till kollegornas applåder får ta emot Tillsammanstårta och diplom.

– Jag känner mig helt mållös och överrumplad. Det här hade jag verkligen inte väntat mig, säger  Hanna Godlund.

Hon berättar att hon satt på möte när Cecilia Anfält plötsligt blev tvungen att lämna mötet för att lösa ett problem.

– Några minuter senare fick jag höra att även jag behövde lämna mötet. Jag tänkte vad kan det vara för problem som de inte kan lösa och så tyckte jag att det var konstigt att vi skulle gå till fikarummet, konstaterar Hanna Godlund.

Att bli nominerad till tårtan tycker hon är ett kvitto på att hon är på rätt spår.

– Men det är inte bara min tårta, utan lika mycket mina medarbetares. Mina kompetenta medarbetare gör att det är lätt att vara chef, säger Hanna Godlund.

Text: Victoria Rydergård
Foto: Oskar Schriever-Abeln