Här prisas kulturen i Örebro län

Publicerad: 2022-11-08 17:16

Under en ceremoni i Örebro rådhus tog Björn Wallgren på tisdagen emot Region Örebro läns kulturpris, bestående av en statyett och 50 000 kronor. Han tilldelas priset för sina insatser för musiklivet. På plats i rådhuset fanns också årets tre kulturstipendiater Anita Basha, Anya Blom och Bo Eriksson.

Person tar emot Region Örebro läns kulturpris - blommor, statyett och diplom.

Björn Wallgren, mottagare av Region Örebro läns kulturpris.

Björn Wallgren, mottagare av Region Örebro läns kulturpris. Björn Wallgren tilldelas priset för att han med ständigt nya musikaliska projekt och idéer bidrar till att göra Örebroregionen, och hela Sverige, till en mer spännande musikplats.

Björn står bland annat bakom projekten ”Humlehagen” i Tjugesta,”58 meter upp” i Svampen, och konsertkonceptet ”Trädgårdslive”, som arrangerades under pandemin.

– Det här känns fantastiskt. Jag är väldigt tacksam och stolt, sade Björn Wallgren efter att ha tagit emot priset.

Kulturpriset består av 50 000 kronor samt en gorillastatyett av skulptören Torsten Molander.

Under ceremin fick också Anita Basha, Anya Blom och Bo Eriksson ta emot Region Örebro läns kulturstipendier på 10 000 kronor vardera.

Region Örebro län delar ut kulturstipendium och kulturpris för att uppmärksamma organisationens 100-åriga tillvaro från 1863 till 1964.

Senast uppdaterad: den 8 november 2022