Högt betyg för familjerådgivningen Örebro - nu går det att boka tid dygnet runt

Publicerad: 2023-03-20 08:00

Nöjda eller mycket nöjda – det är resultatet på de flesta frågor i 2022 års klientundersökning som Familjerådgivningen Örebro nu sammanställt. – Det känns extra bra med tanke på att vi har gjort en stor förändring när det gäller tidbokningen, säger Cecilia Jakobsson, verksamhetschef för familjerådgivningen i Örebro.

Cecilia Jakobsson i soffa på Familjerådgivningen i Örebro

Verksamhetschef Cecilia Jakobsson konstaterar att par med småbarn ofta är de som vänder sig till rådgivningen för hjälp. Foto: Håkan Risberg / Region Örebro län

Under 2022 vände sig totalt 807 par och familjer till Familjerådgivningen i Örebro för att få hjälp i sina relationer.

Rådgivningen som erbjuder både fysiska och digitala möten har nu fått fina omdömen i den senaste klientenkäten. Generellt är klienterna nöjda eller mycket nöjda med den hjälp som ges.

Högt betyg - även när relationer inte håller

Totalt är det hela 98 procent som känner sig lyssnade på. Och både de som är nya hos rådgivningen och de som gått på flera besök anger att de i de allra flesta fallen känner sig förstådda och att de samtal man haft kommer att hjälpa.

– Det är höga betyg med tanke på att det ofta är den ena i paret som vill ha rådgivningen och den andra inte är lika villig men det här gäller alltså båda parter, konstaterar Cecilia Jakobsson. Dessutom slutar inte alltid vår rådgivning med att man väljer att fortsätta tillsammans men betyget blir alltså ändå högt.

Klienterna sköter alla bokningar själva

Oktober 2022 genomförde familjerådgivningarna i länet också en stor förändring när det gäller bokningar. Nu är det inte längre personalen som sköter det – det gör istället klienterna själva på internet. Det gäller såväl för besök i Örebro som på enheterna i Hallsberg, Karlskoga och Lindesberg.

– En skillnad i Örebro är att gruppen småbarnsföräldrar har ökat markant jämfört med förra året, säger Cecilia Jakobsson. Det skulle kunna bero på att vi nu erbjuder klienterna att boka tid digitalt. Många tycker att det är lättare än att ringa på telefontid.

Men på rådgivningen ser man även en ökning av andra familjekonstallationer.

- Familjer med vuxna barn, föräldrar, syskon och par som kommer tillsammans med svärföräldrar har även blivit vanligare.

Bokning när den behövs som bäst

För klienter som hellre vill ringa finns telefontid en dag i veckan men allt fler väljer det digitala sättet vilket gör att personalen kan lägga mindre tid på att pussla med schemaläggning av besök.

– En annan sak vi ser är att bokningen kanske görs när det behövs som bäst. 23:45 på natten kan man gå direkt in och hitta en tid, istället för att behöva vänta till morgonen efter, avslutar Cecilia Jakobsson.

Resultatet av klientundersökningarna 2022

Senast uppdaterad: den 20 mars 2023