Influensasäsongen går mot sitt slut - fler fall av allvarliga komplikationer har rapporterats i landet

Publicerad: 2023-05-12 08:54

Antalet bekräftade fall av både influensa A och B har minskat de senaste veckorna i såväl Region Örebro län som resten av landet. Nu går säsongen mot sitt slut.

Gunlög Rasmussen, smittskyddsläkare Region Örebro län

Tidigare under säsongen har det rapporterats att ett fåtal barn i Region Örebro län fått allvarliga komplikationer i samband med influensa B.

Fallen har varit bland personer under 18 år utan underliggande sjukdom och haft komplikationerna hjärtmuskelinflammation eller hjärninflammation.

Fler allvarlig fall i landet

Den utredning som Folkhälsomyndigheten startade tillsammans med Smittskyddsenheten i region Örebro län visar att ytterligare enstaka influensafall med allvarliga komplikationer har förekommit i andra regioner i landet.

Totalt sett ingår nu 17 fall i utredningen. De tillkomna fallen är både vuxna och barn, utan koppling till varandra.

Samma genetiska grupp

Det är sedan tidigare känt att dessa komplikationer kan uppträda i samband med influensainfektion, men det är ovanligt.

Virologiska analyser har visat att alla tillhör samma genetiska grupp av linjetyp B/Victoria som dominerat i övriga Europa och som ingår i säsongens influensavacciner.

- Folkhälsomyndigheten fortsätter att samla in data till säsongen avslutas, säger Gunlög Rasmussen. Däremot har vi i vår region inte fått in några fler fall där barn drabbats av allvarliga komplikationer utöver de tidigare.

Senast uppdaterad: den 12 maj 2023