Internationellt pris för forskning som minskar lidande och vårdtider

Publicerad: 2022-08-18 10:01

Forskning som minskar lidande och vårdtider, det har gett Olle Ljungqvist det prestigefyllda internationella priset från Société Internationale de Chirurgie.

Bild från prisutdelningen

Olle Ljungqvist fick priset vid den stora kongressen International surgery week i Wien i Österrike. Prisutdelare är John Hunter, ordförande för International Society of Surgery. (Foto: Pascal Pazanda)

Olle och hans forskarlag har utvecklat metoder för att förbättra vården vid omfattande operationer. Det handlar om att ta ett helhetsgrepp, där olika professioner inom vården arbetar tillsammans, före, under och efter operationen, för att nå ett bättre resultat.

– Vi har utvecklat processer som gör att patienter som går igenom stora operationer återhämtar sig snabbare och får färre komplikationer, säger Olle Ljungqvist, överläkare vid verksamhetsområde kirurgi på Universitetssjukhuset Örebro och professor i kirurgi vid Örebro universitet.

Sprids över världen

Metoderna från projektet ERAS (Enhanced Recovery After Surgery) sprids nu över världen. De används redan på över 200 kliniker i ett 30-tal länder. Förutom att patienterna slipper lidande efter sina operationer, gör det att sjukhusen kan ta hand om fler patienter och korta vårdköerna.

– Det sparar väldigt mycket pengar. Det blir vinster för alla inblandade. Vi ser 30 till 50 procents minskning av vårdtider och komplikationer, säger Olle Ljungqvist.

Priset delas ut av den internationella kirurgiska föreningen International Surgical Society/Société Internationale de Chirurgie (ISS/SIC) och har sedan 1955 delats ut vartannat år i samband med att den internationella kirurgorganisationen International Surgery Week (ISS/SIC) har sin kongress i Wien. Det är första gången sedan 1973 som pristagaren kommer från Sverige.

Medaljen tilldelas Olle Ljungqvist personligen, men han framhåller insatserna från alla de forskare som under åren har arbetat med projektet.

Senast uppdaterad: den 18 augusti 2022