”Jag har fått ett helt nytt liv”

Publicerad: 2023-05-12 12:12

– Hjälpen jag har fått av Jonathan Hedlund och hans kollegor på hjärnskaderehab är ovärderlig. Jag vet inte vad som hänt om jag inte hade kommit hit, säger Meta Nyberg.

En man står i mitten och håller i en tårta och hans kollegor står i en grupp runt omkring honom.

Meta Nyberg nominerade Jonathan Hedlund och hans kollegor på hjärnskaderehab till månadens tårta.

Allt började sommaren 2021.

– Jag tappade matlusten, fick huvudvärk, illamående och hög feber, berättar Meta Nyberg.

Symtomen kom och gick. Meta började glömma vardagliga saker som sitt eget telefonnummer eller att mata hunden. Hon var ljuskänslig, hade koncentrationssvårigheter, fick problem med balansen och hade svårt att gå. Dessutom blev hon trött och orkeslös.

– På sjukhuset konstaterade de att mina prover var helt åt skogen. Jag fick frågan om jag hade haft något fästingbett. När jag svarade ja tog de prover som visade att jag hade TBE, en fästingburen hjärninflammation, säger Meta Nyberg.

Hon blev inlagd på infektionsavdelningen och en läkare där remitterade henne sedan till hjärnskaderehab på Universitetssjukhuset Örebro, USÖ.

– Personalen där är helt fantastisk. De har varit med och stöttat mig hela vägen. När jag kom hit var jag tvungen att ha rollator för att kunna gå. Nu kan jag gå helt utan hjälpmedel, berättar Meta Nyberg.

Hon tycker att alla på hjärnskaderehab är fantastiska.

– Arbetsterapeuten Jonathan Hedlund är otroligt klurig och har löst många av mina problem, säger Meta Nyberg och tillägger:

– Tack vare honom och hans kollegor känns det som att jag har fått ett helt nytt liv. Jag är så otroligt tacksam över hjälpen jag har fått. För att visa sin uppskattning skickade Meta Nyberg in en nominering till Levatårtan.

– Vilken fin överraskning! Det här känns jättekul och blir ett kvitto på att vi gör något bra. Många gånger är det små saker som kan göra stor skillnad, säger Jonathan Hedlund.

Han poängterar vikten av lagarbete.

– Här på hjärnskaderehab är vi flera olika professioner som jobbar tillsammans med patienterna. Vi samarbetar även med patienternas anhöriga och deras arbetsgivare. Meta har både en klok man och en bra chef. Det är faktorer som är jätteviktiga för tillfrisknandet, säger Jonathan Hedlund.

Text: Victoria Rydergård

Foto: Oskar Schriever-Abeln