”Jag har jätteduktiga kollegor”

Publicerad: 2023-06-20 07:00

Från Mästarnas mästare till Lindesberg.

En kvinna i träningskläder utomhus.

Jonna Adlerteg i Mästarnas mästare. Foto: Janne Danielsson, SVT

Tidigare elitgymnasten Jonna Adlerteg, som gjorde succé i det populära SVT-programmet, är nu nyutexaminerad biomedicinsk analytiker och jobbar på enheten för klinisk fysiologi på medicinmottagningen på Lindesbergs lasarett.

Varför valde du att utbilda dig till biomedicinsk analytiker?

– Det kommer nog från att jag är intresserad av fysiologi kopplat till gymnastiken och det jag har gjort. Det  spåret gjorde att jag kom in på utbildningen i Örebro.

Jonna Adlerteg är född i Västerås och har därefter bott i Eskilstuna innan hon hamnade i Örebro.

– Jag har en pojkvän som bor här och det blev ganska naturligt. Första året under utbildningen var mycket på distans och det var samtidigt som jag tränade och satsade på gymnastiken under mitt sista år inför OS. Hade det inte varit på distans hade det nog inte funkat, säger hon.

Varför blev det Lindesbergs lasarett?

– Jag hade en del av min praktik där och tyckte det var jätteduktiga kollegor. Jag blev väldigt inspirerad av hur kunniga de var. Jag kände att det var värt att pendla för att få jobba här, jag är jätteglad att vara här.

Under våren har hon jobbat som timanställd innan examen.

– Det har varit jättebra för mig. På måndag (läs 5 juni) börjar jag som fast anställd och har redan kommit in i många av arbetsuppgifterna, säger hon.

Hur ser en arbetsdag ut?

– Vi gör många diagnostiska undersökningar. I dag kopplade jag in en långtidsEKG-dosa och när den kommer tillbaka så tolkar vi svaren därifrån. Vi gör också många spirometriundersökningar (undersökning av

lungfunktionen).

När den här intervjun görs har det bara gått drygt en månad sedan Jonna Adlerteg åkte ut ur SVT-programmet Mästarnas mästare och precis missade finalen. Under programmet gjorde hon succé, bland annat genom att vinna jägarvilan mot bland andra skridskostjärnan Nils Van der Poel och slå rekord i ”gripkraft”.

– Det var jätteroligt att vara med. Jag är väldigt glad över att jag tog chansen, jag var inte alls säker att jag skulle tacka ja. När jag väl tänkte efter så kände jag att det var en stor chans.

Efter medverkan har hon fått många glada tillrop.

– Det är många som har tittat och vill ta bilder, så det är jätteroligt. Jag är mycket mer känd nu än när jag höll på med gymnastik, säger Jonna Adlerteg och skrattar.

Text och foto: Oskar Schriever-Abeln

Jonna Adlerteg