Jimmy Nivrén Olsson får ta emot Region Örebro läns kulturpris 2023

Publicerad: 2023-11-29 09:51

Region Örebro läns kulturpris 2023 tilldelas den Norabaserade manusförfattaren Jimmy Nivrén Olsson. Han har bland annat uppmärksammats för förra årets juldagspremiär på bio, UFO Sweden, som har sålts till över 80 länder. Han har också delat med sig av sin kunskap till yngre kreatörer genom mentorskap, föreläsningar och sommarjobbscoachning. Årets två kulturstipendiater är violinisten Olof Ericsson och dansaren Jessica Andrenacci.

Kulturnämndens ordförande och årets kulturpristagare och stipendiater med blommor och diplom

Torbjörn Ahlin, ordförande Region Örebro läns kulturnämnd med Jessica Andrenacci, Jimmy Nivrén Olsson och Olof Ericsson.

Region Örebro län delar varje år ut ett kulturpris till en kulturaktör som gjort en stor insats för länets kulturliv inom områdena bild och form, dans, film, litteratur, musik, slöjd och teater. 2023 års kulturpris går till Jimmy Nivrén Olsson med motiveringen:

"Region Örebro läns kulturpris går till en kulturskapare som verkar i det fördolda. Många har sett hans verk som rörliga bilder, men få tänker på det vita ark där berättelsen börjar långt innan kameran rullar. Manusförfattaren är filmkonstens ursprungskonstnär och på många sätt är allt som sker därefter är en tolkning av dennes verk. Årets kulturpristagare har bland annat skrivit för Cmore-serien ”Jägarna” och den kommande Viaplay-produktionen ”Slutet på sommaren”. Förra årets stora juldagspremiär på bio – UFO Sweden – förde ut hans berättelse till över 80 länder i världen. På hemmaplan har han generöst delat med sig till yngre generationer av kreatörer genom föreläsningar för unga filmare, för litteratursommarjobbare och som handledare och mentor för unga aspirerande manusförfattare. Härnäst skrämmer han publiken med biofilmen ”Ur mörkret” som utlovar kalla kårar i nordisk vildmarksmiljö.”

Kulturpriset består av 50 000 kronor samt en gorillastatyett av skulptören Torsten Molander.

Kulturstipendier

Region Örebro län delar varje år också ut kulturstipendier till ett värde på totalt 30 000 kronor. I år heter kulturstipendiaterna Olof Ericsson och Jessica Andrenacci och de får 15 000 kronor var.

Olof Ericsson får stipendiet med motiveringen:

”Sedan flytten till Örebro 1990 har Olof bland annat varit verksam som violinist i kammarorkestern och initiativtagare och ledare för Örebro barock och han är sedan 2015 riksspelman på Närkelåtar. Under 2022 och 2023 har han gjort en stor insats för att levandegöra en av de äldsta folkmusiksamlingarna i Sverige, nämligen Närkesamlingen från 1731. Han har involverat flertalet viktiga aktörer inom Örebro läns folkmusikliv och presenterat denna kulturarvsskatt för ny publik. För uppmuntran till fortsatt arbete med att vitalisera länets musikaliska arv, vill Region Örebro län ge årets kulturstipendium till Olof Ericsson.”

Jessica Andrenacci får stipendiet med motiveringen:

”2007 lämnade Jessica Italien för Sverige och Örebro och arbete med Lena Josefsson i Kompani Raande-Vo. Hon har dansat i föreställningar koreograferade av Sveriges mest framstående koreografer, hon har varit anställd dansare hos Regionteater Väst och arbetar såväl internationellt och nationellt som regionalt. Hon har på ett fantastiskt sätt varit med och utvecklat Örebro läns kulturliv både som dansare, koreograf och danslärare, bland annat genom medverkan i Gala Dans Bergslagens uppsättningar. Nu ingår hon i den nystartade Askersundsbaserade dansensemblen Rosea Dans och är för närvarande aktuell med ett samarbete med berättaren Maria Sedell. För uppmuntran till fortsatta insatser för dansen, vill Region Örebro län ge årets kulturstipendium till Jessica Andrenacci.”

Senast uppdaterad: den 8 december 2023