Jonas F Ludvigsson tillträder som vetenskaplig sekreterare i Svenska Läkaresällskapet

Publicerad: 2023-06-19 08:00

Utmärkelser och priser har duggat tätt över Jonas F Ludvigsson, barnläkare på USÖ och professor i epidemiologi vid Karolinska Institutet. I dagarna tillträder han dessutom den prestigefyllda posten som vetenskaplig sekreterare i Svenska Läkaresällskapet.

Jonas F Ludvigsson, överläkare på barn- och ungdomsmedicin på USÖ och ny vetenskaplig sekreterare på Svenska Läkaresällskapet

Jonas F Ludvigsson jobbar som överläkare på Barn- och ungdomsmedicin på USÖ men har också många andra uppdrag. Posten som vetenskaplig sekreterare på Svenska Läkaresällskapet är den senaste. Foto: Pavel Koubek.

Varför tror du att du fick frågan att bli vetenskaplig sekreterare i Svenska Läkaresällskapet?
Jag tror jag fick frågan för att jag jobbar mycket med patienter men samtidigt är aktiv forskare. Kanske också för att jag är aktiv i sjukvårdsdebatten.

Du har ett tidigare engagemang i Svenska Läkaresällskapet, berätta!
Jo, jag var ordförande i en av delföreningarna, Svenska Barnläkarföreningen 2014-2016, sedan är jag för närvarande, för en andra omgång, ordförande i det lokala Örebro Läkaresällskap. Det är ett av Sveriges äldsta lokala läkaresällskap och grundades 1904.

I din nya roll i Svenska Läkaresällskapet kommer du att bli ordförande i programkommittén, vad innebär det?
Det innebär att jag ansvarar för många utbildningsaktiviteter och seminarier hos Svenska Läkaresällskapet. Sällskapet fick en allt viktigare roll som knutpunkt och diskussionsarena under covid-19 när behovet av ny kunskap var stort.

Jag anordnade redan under pandemin ett antal lunchseminarier, och det har jag fortsatt med efter pandemin. Nu senast diskuterade vi lunginflammation hos barn, och dessförinnan svår influensa hos barn i just Region Örebro Län.

Förutom att du fått flera priser för din forskning och ditt engagemang för att upplysa om barnsjukdomar har du nu också flera viktiga poster som läkare. Dessutom jobbar du som barnläkare och engagerar dig på fritiden för ungdomsfotboll. Hur hinner du allt?!
Jag får väl erkänna att det är ganska sällan jag bara sitter ned och "gör ingenting". Sedan är jag nog född med ett ganska högt tempo i kroppen.

Senast uppdaterad: den 19 juni 2023