Jonas F Ludvigsson får Hugo Lagercrantz Award - ”Jag försöker alltid föra barns talan”

Publicerad: 2023-05-22 12:46

För tredje gången delas Hugo Lagercrantz Award ut av Stiftelsen Barnforskningen vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Den här gången är det barnläkaren och forskaren Jonas F Ludvigsson som får utmärkelsen. ”Det känns väldigt roligt. Jag jobbar hårt och försöker alltid att föra barns talan. Då känner det extra roligt att få ett pris med fokus på barn”.

Bild på Jonas F Ludvigsson

Jonas F Ludvigsson, överläkare inom verksamhetsområde barn- och ungdomsmedicin vid Universitetssjukhuset Örebro. Foto: Elin Abelson.

Tre frågor till en forskare, 2023, 800 100 ny.jpg

Jonas F Ludvigsson, överläkare inom verksamhetsområde barn- och ungdomsmedicin vid Universitetssjukhuset Örebro, har under åren skrivit flera viktiga artiklar i tidskriften Acta Paediatrica som har fokus på barn. Den senaste tiden har han skrivit om barns hälsa i Ukraina, hormonbehandling av barn och ungdomar med könsdysfori men också om covid-19 hos barn.

Vad innebär det att få Hugo Lagercrantz Award?

– I första hand blir man glad. Det är ett kvitto på att man göra bra saker. Sedan ingick det en prissumma som jag genast skänkte bort till yngre forskare som nog behöver pengarna ännu bättre. Men priser kan också spela en annan roll för mig som forskare. Ofta anmodas man som forskare att när man söker anslag berätta vilka priser man fått - som ett bevis på att man bedriver bra forskning. Och då passar det jättebra med ett pris inom barnmedicin.

På vilket sätt är professor Hugo Lagercrantz en förebild?

– Han har under 40, snart 50 år, kämpat för barnen i vårt samhälle. Han har också engagerat sig mycket i samhällsfrågor som rör barn. Det är oerhört viktigt. Det är något jag också brinner för. Just nu håller jag på och koordinerar den svenska planeringen av ett barnsjukhus i Ukraina. Initiativet till barnsjukhuset kommer från Finland och de människorna som låg bakom Helsingfors nya barnsjukhus men jag försöker att identifiera personer i Sverige som vill hjälpa till med planering och senare att jobba på sjukhuset. Hittills har mellan 20 och 30 personer hört av sig till mig.

Hur lyder motiveringen?

"För hans fantastiska förmåga att informera om viktig pediatrisk forskning såväl till professionen som till allmänheten"

Senast uppdaterad: den 23 maj 2023