Poeter intar teaterscenen under Live at Heart: lyric

Publicerad: 2023-08-29 11:18

För fjärde året i rad möjliggör Region Örebro län och Live at Heart en plats på scen för litteraturen. I år deltar dessutom både internationella namn från Spoken wordscenen och lokalt förankrade poeter.

bild på poeterna Nicole Charro och Ignacio Perrini

Poeterna Nicole Charro och Ignacio Perrini

Poesin har numera en självklar plats på Sveriges största internationella showcase-festival Live at Heart i Örebro. Musik och poesi har många beröringspunkter och det är spännande att upptäcka vad som händer när konstformerna möts.

Live at Heart: lyric är ett samarbete mellan Region Örebro län och Live at Heart och bjuder på spoken word från scenen på Örebro teater. Tanken är att lyfta fram lyriken som scenkonst och skapa en återkommande plattform för lokala och besökande poeter i Örebro.

- Ignacio Perrini är en internationellt känd poet inom spoken word. Han är från Argentina och det är verkligen kul att han kommer hit till Örebro på festivalen. Jag ser fram emot att få dela scen med honom och de övriga poeterna, säger Michael Horvath, konferencier och poet som ligger bakom programinnehållet.

Live at heart: Lyric presenterar i år sammanlagt fyra poeter. Utöver argentinaren Ignacio Perrini medverkar även örebroarna Marcus Artin och Vanessa Leontina Allerth samt Nicole Charro från Stockholm.

- Nicole Charro har blivit känd genom ”Ortens bästa poet”, Sveriges största tävling inom spoken word, och hon visade i debutboken ”Ingen kvinnas land” att hennes dikter fungerar lika bra i tryck som på scenen, säger Michael Horvath.

På lördag den 2 september klockan 19.00 öppnas dörrarna till poesiscenen inne på Örebro teater. Det är något som gläder arrangörerna av Live at Heart.

- Live at Heart: lyric är ju ett koncept som varit uppskattat av både den återkommande ”Klubb Bubbla-publiken” och Live at Heart-besökarna som i vanliga fall är på festivalen för musiken. Poesin är ett jättefint komplement till musiken och alla andra  intressanta grejer som händer under festivalen, säger Timmy Bjärnebro, Festivalutvecklare på Live at Heart.

För mer information kontakta

Johanna Berglund, Utvecklingsledare litteratur på Region Örebro län