Träning och balans – var med i kampen mot dig själv

Publicerad: 2023-09-28 14:09

Du ska upp i ringen. Det är ett viktigt möte. Du laddar upp ordentligt. Nu är det din tur – i ringen väntar din motståndare. Din motståndare är i detta fallet dig själv och det är dags att se hur god balans du har!

Är du i balans?

När vi blir äldre försämras balans och styrka. Fallolyckor är den olyckstyp som leder till att flest människor dör, läggs in på sjukhus och besöker akutmottagningen. Men det gör det inte försent att fortsätta att träna styrka och balans. Faktum är att genom att träna upp din balans och styrka kan många fallskador förhindras.

Jag vill röra mig mer

Vill du komma igång med någon fysisk aktivitet men vet inte riktigt vad eller hur? RF-SISU Örebro län och Region Örebro län har tagit fram en aktivitetskatalog där du kan se information om föreningar, verksamheter och friluftsområden som erbjuder fysisk aktivitet. Det finns aktiviteter i hela Örebro län. Klicka här för att komma till aktivitetskatalogen.

Vad kan jag göra för att förbättra min balans?

Hur god är din balans? Testa dig genom att göra övningarna här. Går det bra eller behöver du stärka din förmåga till balans?

Kan du balansera på ett ben?

Resa sig från sittande

Runda en punkt

Hur många tåhävningar klarar du?

Stå på ett ben

Bild stå på ett ben.jpg

Försök att balansera på ett ben. Ta lätt stöd med handen i något stadigt vid behov. Minska handstödet successivt och försök att utöka tiden. För att öka svårighetsgraden, rita 8:or med foten i luften. Upprepa övningen på andra benet. Klarar du 20 sekunder per ben?

Res dig från sittande

Roffe sittaredi2.jpg

Sitt på en stadig stol. Om du känner dig osäker, ha till exempel matbordet lite framför dig. Placera fötterna höftbrett nära dig och res dig upp helt. Använd händerna om du behöver för att komma upp. Sätt dig sakta ned igen och res dig genast upp på nytt. Klarar du 5? Eller 10? Utöka genom att göra fler, eller använda en lägre stol.

Stå jämfota och blunda

Karin stå blundaredi.jpg

Ställ dig med ryggen vänd mot ett hörn eller sängen, med en stadig stol framför dig. Placera fötterna helt jämfota och slut ögonen. Hur länge klarar du av att stå kvar och blunda? Ta stöd av stolen om du behöver. Öka svårighetsgraden genom att sträva efter att stå längre tid. Klarar du 30 sekunder?

Tåhävningar

Martin tåhävredi.jpg

Stå med fötterna med höftbredds mellanrum och håll i ett stadigt stöd. Gå snabbt upp på tå och lägg tyngden på stortårna. Sänk därefter långsamt hälarna till golvet. Upprepa tills du blir trött i vaderna. Öka upp genom att göra tåhävningar på ett ben i taget. Klarar du att göra 10 stycken?

Tips och råd om balans och fall

Arbetet sker i samverkan mellan:

Örebro län logotyper 2023 - RF SISU o ÖLBF.png

Senast uppdaterad: den 7 december 2023