Lämna och hämta din hörapparat på USÖ utan att boka tid

Publicerad: 2024-04-17 08:00

Att hämta beställda varor ur utlämningsskåp med hjälp av en kod blir allt vanligare. Ofta kan man se skåpen vid postutlämningen i matvarubutiker. Men nu kan även audiologens patienter på USÖ utnyttja samma tjänst för att hämta hörselutrustning – när man själv vill.

Utlämningsskåpet på USÖ

Idén kom ursprungligen från personalen på audiologiska mottagningen på USÖ.

Ett inkast för trasiga hörapparater och annan utrustning fanns redan på hörseltekniska mottagningen på bottenvåningen.

Efter att ett utlämningsskåp också kommit på plats kan den som behöver få sin utrustning servad eller kontrollerad sköta både lämning och hämtning utan att behöva boka besökstid.

Få tillbaka samma dag

Efter en försiktig start har fler och fler upptäckt fördelarna med skåpet och målet är att den som lämnar in sin apparat före klockan 11 ska få tillbaka den samma dag eller besked om det krävs en mer omfattande reparation.

– Men i 70 % av fallen kan någon av undersköterskorna som tar emot hörapparater och annan utrustning också åtgärda det som behövs, säger Hasan Hadzic, tillförordnad enhetschef på Audiologen.

SMS med kod

När utrustningen är klar läggs den i något av utlämningsskåpets fack och ett SMS med en kod skickas till patienten som kan hämta den när det passar inom tre dagar. Man når hörseltekniska mottagningen via ingång H där det är skyltat vidare. Porten stänger klockan 20:00.

Om ingen har hämtat efter tre dagar kontaktas patienten per telefon.

– Och för den som ska hämta något ur skåpet finns nu dessutom en femminutersparkering utanför, säger Hazan Hadzic.

Filmen visar hur det går till att lämna in och hämta ut en hörapparat.

Senast uppdaterad: den 25 april 2024