Ny digital väg in i vården - nu öppnar 1177 direkt i Region Örebro län

Publicerad: 2023-03-22 17:00

Via tjänsten 1177 direkt kan länets invånare påbörja sin vårdkontakt och få råd när som helst på dygnet. 22 mars är startdatum för en ny digital väg in i vården.

Hand håller i mobiltelefon med 1177 direkt på skärmen

Längre fram i vår kommer man också att kunna erbjuda videosamtal med läkare och fysioterapeuter. Foto: Jenny Hallström / Inera

På 1177 direkt kan patienter logga in, fylla i sina symptom och, om man vill, bifoga bilder. Därefter sker en första automatisk triagering, bedömning, av ett dataprogram – en så kallad bot.

Resultatet kan leda patienten vidare till råd om vad man kan göra själv men för besvär som kräver vidare utredning erbjuds patienterna kontakt med sjuksköterskor från länets vårdcentraler. Det kan ske via chatt eller videosamtal under dagtid.

Bygger på under våren

Invånarna når 1177 direkt från startsidan på 1177.se. Redan den 21 mars 17:00 kan de första länsborna logga in och påbörja sina besök. I de fall där det behövs vidare kontakt kommer vårdpersonal att kontakta patienterna från 8:30 den 22 mars.

Lite längre fram i vår kommer vi också att kunna erbjuda videosamtal med läkare och fysioterapeuter, säger Fredrik Lann, enhetschef på 1177 direkt.

”På sikt vård med högre servicenivå”

För användarna av 1177 betyder tjänsten bland annat att man inte behöver boka telefontid på sin vårdcentral eller att vänta i kö på telefonrådgivning.

För vårdpersonalen som bemannar 1177 direkt blir en av fördelarna att man snabbt kan bedöma vem som behöver hjälp först.

På sikt kommer den här tjänsten att leda till vård på en högre servicenivå, säger Katrin Eriksson som är biträdande områdeschef för Område nära Vård. Inledningsvis får vi räkna med en viss inkörningsperiod för både personal och patienter som vi vill lotsa över till den nya tjänsten.

Politiska ledningen tror på bättre tillgänglighet

Hos Region Örebro läns politiska ledning vilar beslutet att upphandla 1177 direkt på att tjänsten ska leda till bättre tillgänglighet - även för dem som inte kan eller vill använda den.

Vi är olika som människor, konstaterar Behcet Barsom (KD), ordförande i hälso-och sjukvårdsnämnden. Vissa uttrycker sig lättare skriftligt medan andra behöver prata med någon. 1177 direkt innebär att vi har fler kontaktvägar att välja på och att trycket minskar på de rådgivningstjänster vi har idag.

Vi behöver jobba på nya sätt och mer digitalt och låta de patienter som kan göra mycket själva göra det, menar Andreas Svahn (S), ordförande i regionstyrelsen. På så vis kan fler få rätt vård snabbare.

Det är viktigt att poängtera att det handlar om ännu ett alternativ för att öka tillgängligheten i vården, avslutar Anna Gunnarsson (C), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden. Vi måste se till alla medborgare i alla ålderskategorier i länet. Då är det bra att vi tar hjälp av tekniken.

Senast uppdaterad: den 21 mars 2023