Ny satsning på danskonst

Publicerad: 2023-08-28 13:40

Dansande vampyrer, abstrakta själar och mystiska väsen är något du kan få se i höst när satsningen Danspunkt Örebro län drar igång. Det är Region Örebro län som gått ihop med kommunerna Degerfors, Hällefors, Askersund och Örebro för att fler i länet ska få möjlighet att uppleva dans.

Ida Hellsten, Jessica Andrenacci, Maria Teresa Tanzarella i föreställningen The Dark Knife. Foto: Terése Classon Sundh

Redan den 29 september är det premiär för den första dansupplevelsen i samarbete med Dansscen Örebro och Kulturkvarteret i konceptet Part of Art. Då presenterar Gala dansensemble smakprov ur dansföreställningarna The Dark Knife och Spöken:

- Föreställningen The Dark Knife handlar om vackra och listiga vampyrer som dansar modern dans och klassisk balett. Spöken är en föreställning om mystiska väsen i olika skepnader som dansar finurliga idéer med mjuka rörelser. Koreografi, kostym och musik är nyskapat och följer en gemensam estetik, berättar Ellinor Ljungkvist, koreograf och dansare i Gala dans Bergslagen.

- Jag tror och hoppas att Danspunkt ska få fler att upptäcka dans som konstform. Det känns extra kul att vi samverkar med flera kommuner för att få bra spridning runtom i länet. Vi kommer också att erbjuda gratis Dansbussar i samband med föreställningar i Askersund så att fler ska kunna komma, säger Johanna Ström, utvecklingsledare i dans på Region Örebro län.

Danspunkt Örebro län visar offentliga dansföreställningar av olika karaktär i Degerfors, Hällefors, Askersund och Örebro under oktober och november. Danspunkt innebär också satsningar för att stärka både arrangörer och lokalt aktiva danskonstnärer.

Senast uppdaterad: den 5 september 2023