Målet är att förhindra att människor drabbas av inflammatorisk tarmsjukdom

Publicerad: 2024-04-15 08:27

Jonas Halfvarsson forskar om inflammatorisk tarmsjukdom (IBD). Det är ett samlingsbegrepp för tarmsjukdomarna Crohns sjukdom och ulcerös kolit. Symtomen varierar mellan olika individer, men innebär ofta ett stort lidande för patienten, bland annat på grund av diarréer, behov av att skyndsamt tömma tarmen och buksmärtor.

Jonas Halfvarsson läkare och forskare

Jonas Halfvarsson är en av forskarna som får stöd från Nyckelfonden 2024. Foto: Maria Bergman.

De svåraste fallen kan kräva upprepade operationer och i värsta fall leda till cancer och förtida död. Det finns i dag inget enkelt prov som kan tas för att avgöra vem som riskerar att utveckla sjukdomen, om en person är drabbad av sjukdomen, hur sjukdomen kommer att utvecklas i framtiden för den enskilda patienten eller vilket läkemedel som passar en viss individ. Det vill Jonas ändra på. Genom projektet vill han också öka förståelsen för varför sjukdomen uppkommer. Hans långsiktiga mål är att helt förhindra att människor drabbas av inflammatorisk tarmsjukdom.

En av dem som lider av ulcerös kolit är Emil Larsson, en av stjärnspelarna i Örebro Hockey. Här kan du läsa hans berättelse om hur det är att leva med sjukdomen.

Emil Larsson hockeyspelare i Örebro Hockey

Emil Larsson i Örebro Hockey. Foto: Petter Arvidsson BILDBYRÅN.

Livsviktig forskning nära dig

Nyckelfonden är en stiftelse som samlar in och delar ut pengar till medicinsk forskning i Örebro län. Tack vare gåvor och donationer från privatpersoner, organisationer och företag kan Nyckelfonden varje år dela ut 10-15 miljoner kronor till den lokala forskningen, som förbättrar vården för alla som bor i vårt län. Mer information finns på www.nyckelfonden.se

Senast uppdaterad: den 15 april 2024