Pilotsatsning i Karlskoga: alla sjätteklassare får göra film

Publicerad: 2023-10-19 11:30

Under oktober får samtliga sjätteklassare i Karlskoga kommun, cirka 350 barn, göra egna filmer. Resultatet får de sedan se på bioduk i samband med en skolbio-visning senare under läsåret.

Malin Dahl, filmpedagog och filmregissör, med sjätteklassare i Karlkoga som får göra egna filmer

Malin Dahl, filmpedagog och filmregissör, med sjätteklassare i Karlskoga som får göra egna filmer

– Film är magi. I dessa tider då vi konstant har rörliga bilder omkring oss är det extra viktigt att barn får lära sig förstå och analysera mediet. Det är såklart väldigt roligt att så många barn får möjlighet att göra egna filmer tillsammans med de professionella filmskaparna från Backa Studios, säger Kristoffer Pettersson, initiativtagare till satsningen och utvecklingsledare inom filmområdet hos Region Örebro län.

Upplägget är att eleverna klass för klass i filmgrupper under en heldag får skapa egna filmer. Allt enligt en filmpedagogisk modell utvecklad av Backa Studios som tidigare jobbat framgångsrikt med metoden, men inte i så stor skala som de gör nu i Karlskoga.

– Vi är både glada och stolta över att få vara en del i både satsningen och barnens kreativitet. De lär sig snabbt, samarbetar bra i grupperna och är otroligt påhittiga, säger Malin Dahl, filmpedagog och filmregissör.

– En del i mitt uppdrag är att främja barn och ungas möjlighet att prova film som personligt uttrycksmedel. Att nu ha sjösatt den här filmpedagogiska pilotsatsningen känns mycket bra. Jag hoppas att fler kommuner vill haka på i framtiden, avslutar Kristoffer.

Satsningen är ett samarbete mellan Backa Studios, Karlskoga kommun och Region Örebro län.

Senast uppdaterad: den 20 mars 2024