Regionens bästa AT-handledare utsedda

Publicerad: 2023-01-02 15:37

Nu har terminens bästa AT-handledare utsetts på respektive sjukhus av de AT-läkare som slutar sin allmäntjänstgöring. Priset går till den handledare som AT-läkarna tycker har utmärkt sig lite extra med bra handledning.

Från vänster Synnöve Bergentz, Anita Veres och Michael Eklund.

Pristagarna har fått ta emot fina motiveringar, diplom och en vandringspokal under AT-läkarnas avslutningsmiddag.

Höstens pris tilldelades:

• Synnöve Bergentz, överläkare på medicinkliniken vid Lindesbergs lasarett
  • Anita Veres, överläkare, psykiater på Karlskoga lasarett
  • Michael Eklund, ST-läkare inom verksamhetsområde medicin vid Universitetssjukhuset Örebro

Motivering för handledarpriset på Lindesbergs lasarett

"Vi önskar tilldela Synnöve Bergentz handledarpriset. Utöver att hon tidigare har varit vår chef har hon också gett oss bra stöd i det dagliga arbetet. Det är alltid trevligt att få jobba med henne och man har alltid känt sig trygg när hon varit bakjour. Hon är lyhörd och låter oss få möjlighet att växa i vår beslutsförmåga. Hon är alltid glad och positiv och är mån om sina medarbetare."

Motivering för handledarpriset på Karlskoga lasarett

"Anita Veres är en engagerad, omtänksam och kunnig läkare som alltid ställer upp. Hon är rolig att bolla patientfall med, hon lyssnar lyhört och kommer med intressanta reflektioner samt ger bra feedback. Hon är genuint intresserad av att lära ut och att lära känna oss. Hon visar stor empati och respekt för medarbetare och patienter och är bra på att skapa en teamkänsla i rummet. Gott stöd och god tillgänglighet för handledning under psykiatriplaceringen. Hon visar vägen för hur en professionell handledare skall vara. En sann inspiration och förebild!"

Motivering för handledarpriset på Universitetssjukhuset Örebro

"Michael Eklund tilldelas handledarpriset på grund av hans inspirerande förhållningssätt där han uppmuntrar till utveckling genom att låta oss AT-läkare själva reflektera. På akutmottagningen är han en trygghet som alltid lyckas hålla sig lugn trots det höga tempot. Han bemöter alla med respekt oavsett hur mycket erfarenhet man har sedan tidigare och är mån om att kommunicera på ett bra sätt. Ett självklart val för handledarpriset!"

Senast uppdaterad: den 2 januari 2023