RS-virus ger hårt tryck på barnakuten - välj andra kontaktvägar

Publicerad: 2022-12-20 09:02

Föräldrar som söker vård där läget inte är akut uppmanas nu att inte åka till barnakuten utan först söka andra vårdvägar. Anledningen är att trycket på barnakuten ökat till följd av flera allvarliga fall av RS-virus. Barnakuten har också ett ökat tryck även när det gäller mildare symptom.

Exteriör akutmottagning barn

Just nu är det hårt tryck på barnakuten och det ser ut att kunna öka ännu mer på grund av RS-virus.

En infektion med RS-virus ger oftast symtom som vid en vanlig förkylning. Barn under sex månader brukar däremot få kraftigare symtom och kan få besvär med andningen och till följd av det också ha svårt att amma, äta eller dricka.

- Som mest har vi hittills haft fem barn samtidigt som vårdats inne på Universitetssjukhuset Örebro för RS-virus. Det är mycket men hanterbart, säger verksamhetschef på Barn- och ungdomsmedcin, Anna Olivecrona.

- Med de rapporter som kommer från angränsande regioner finns all anledning att tro att läget kan komma att förvärras och trycket på sjukhuset öka, understryker hon.

Välj andra vårdvägar än barnakuten

Därför uppmanas nu föräldrar att i första hand söka sig till andra mottagningar.

• Via appen Digital mottagning region Örebro län går det att boka videosamtal med en sjuksköterska genom att välja "Rådgivning sjukt barn 0-17 år"
  • Andra möjligheter är att kontakta vårdcentralen eller ringa 1177

Så kan du skydda ditt barn:

• Tvätta händerna ofta.

• Undvik att barnet träffar förkylda personer.

• Undvik att vistas på platser med mycket folk.

• Hosta och nys i armvecket eller i näsduk.

• Amma om du kan. Amning minskar risken för luftvägsinfektioner.

• Ge barnet en rökfri miljö.

• Små barn smittas oftast i hemmet av äldre syskon som går i förskola. Överväg att låta äldre syskon till barn under sex månader vara hemma från förskolan under några veckor när smittspridningen är som högst.

Läs mer om RS-virus på 1177.

Senast uppdaterad: den 20 december 2022