Sex kulturskapare utvalda till nordiskt residens i Tiveden

Publicerad: 2024-04-10 12:15

Skulpturala vävar, ny musik till medeltida ballader och dans med jordbruksredskap. Det är några av ingredienserna i vårens residens i Tiveden. ”Jag ser fram emot spännande möten mellan kulturskapare från tre nordiska länder”, säger Mirja Mattsson, utvecklingsledare som arbetar med Kulturella kraftfält på landsbygden.

Röd torparstuga i morgondimma i Tivedens urskog

Totalt har 168 nordiska kulturskapare sökt till Region Örebro läns genreöverskridande residens i Tivedstorp i Laxå kommun. Residenset är en möjlighet för konstnärer att under en begränsad tid få arbeta och skapa på en speciell plats i Örebro län.

Bland de sökande har sex personer valts ut för att delta på residenset. Personerna arbetar inom dans, cirkus, musik, film, litteratur och konst. Och de bor och verkar i tre nordiska länder.

– Det här är första gången vi har ett residens där olika kulturformer ingår. Det ska kul att se hur deras konstnärskap kan påverka varandra och hur det kan berika länet, säger Johanna Berglund, utvecklingsledare litteratur i Region Örebro län.

Temat för residenset är ”by”. Deltagarna på kulturresidenset får förhålla sig mer eller mindre fritt till ordet ”by”, och de utvalda kulturskaparna har valt att tolka temat på olika sätt.

– Manusförfattaren inom film kommer att fokusera på att utveckla karaktärerna i en kortfilm och utgå från vilka olika roller man kan inta i en by, medan den utvalda konstnären inom bild och form kommer att vara byns vävare som tolkar omgivningen med hjälp av handvävning. Det ska bli spännande att se resultatet, säger Jerry Eriksson, utvecklingsledare inom film på Region Örebro län.

Platsen för residenset är den lilla byn Tivedstorp som ligger intill Tivedens nationalpark i södra Örebro län. Byn består av gårdar och stugor från 1700- och 1800-talet. Här finns hagar, slåtterängar, kapell, servering, en festloge samt en dansbana. Bergslagsleden går genom byn och är ett välkänt besöksmål för vandrare. Tivedstorp ingår i ett av regionens utsedda Kulturella kraftfält. Den 25 maj finns det möjlighet för allmänheten att besöka residenset under ett publikt evenemang, Tivedstorps kulturfest, där alla deltagare bidrar med en programpunkt. Utöver residensdeltagarna blir det spelningar med bandet Borkum och musikern Linnea Lidberg.

– Det blir en dag som kommer att vara fylld med kultur, mat och dryck. Runt om i byn kommer vi att visa konst och på våra scener blir det framträdanden av spännande kulturutövare. Det blir roligt att välkomna nyfikna besökare som vill ta del av kulturen här, säger Anna Lidberg, konstnär, delägare i Tivedstorp och värd för residenset.

Residensdeltagare

Agnethe Christensen, Danmark, musik
Erik Eriksson, Sverige, dans
Hanne Marie Nord, Norge, film
Mirjam Hemström Farsi, Sverige, konst
Julia Martinčič, Norge, litteratur
Tom Brand, Sverige, cirkus

Residenset är ett samarbete mellan projektet Kulturella kraftfält på landsbygden och utvecklingsledare inom dans, teater, musik, litteratur, film samt bild och form på Region Örebro län. Värdar för residenset i Tivedstorp är Anna Lidberg, konstnär och Anders Thunarf, musiker.

Läs mer om evenemanget Tivedstorps kulturfest den 25 maj

Senast uppdaterad: den 10 april 2024