Sista numret av tidningen Leva

Publicerad: 2023-11-24 07:15

Ökade kostnader för tryck och distribution samt Region Örebro läns svårt ansträngda ekonomiska läge gör att tidningen Leva kommer att läggas ned. Det här numret blir det allra sista.

Region Örebro län/Örebro läns landsting har haft tidningar under många, många år. Från 1985 och fram till 2019 hette tidningen som skickades hem till alla hushåll Tebladet. 2020 fick tidningen nytt format och nytt namn – Leva.

I det första numret av Leva berättade vi om att ett nytt coronavirus upptäckts i Hubeiprovinsen i Kina. Efter det följde några år då tidningens innehåll till största delen handlade om pandemin. Det senaste året är det Region Örebro läns dåliga ekonomi som varit i fokus.

För många har Tebladet/Leva varit synonymt med tårtan som delats ute i varje nummer. En titt i arkiven visar att det dröjde till nummer 3, 1990 innan Tebladstårtan gjorde entré i tidningen. I Leva har tårtan varit med sedan första numret. Den allra första tårtan gick till överläkarna Domingos Souza och Bengt Hammas och intensivvårdssjuksköterskan Lena Håkansson på Universitetssjukhuset Örebro. Vem som fick den allra sista Leva-tårtan får du se på sidan 22 här i tidningen.

Tack för de här åren!

Redaktionen

Bild på en framsida av Leva.
Bild på en framsida av Tebladet.
Bild på en framsida av Leva.

Senast uppdaterad: den 24 november 2023