Slutspurt på vaccinationsmottagningen i Hallsberg – sista april lämnas lokalerna på Esplanaden

Publicerad: 2023-04-06 08:52

Har du tagit de vaccindoser mot covid-19 som du rekommenderas och fyllt på skyddet mot TBE? April ut finns vaccinationsmottagningen kvar på Esplanaden 1 i Hallsberg. Därefter får de som önskar vaccinera sig styra stegen mot vårdcentralerna i stället.

Kontraktet för lokalen löper ut och har inte förlängts.

”Behovet av stora lokaler finns inte alls längre på samma sätt som tidigare” säger Jonas Johansson, som samordnar vaccinationerna i den södra länsdelen.

Minskat behov

Trycket på mottagningen har förändrats i takt med förändrade rekommendationer från Folkhälsomyndigheten gällande vaccination mot covid-19. I dagsläget är det endast personer som är 80 år eller äldre samt personer boende på SÄBO som rekommenderas att ta den så kallade vårdosen, om det gått minst sex månader från tidigare påfyllnadsdos.

Det innebär att antalet personer man vaccinerar en vanlig vecka nu är betydligt blygsammare än under den stora massvaccinationen då lokalen tidvis var öppen veckans alla dagar. Idag erbjuds vaccination två dagar per vecka, och för tillfället är det dessutom TBE-vaccination som de flesta vill ha som besöker mottagningen.

Liksom vid övriga vaccinationsmottagningar i länet har verksamheten fungerat till stor del tack vare att pensionerad sjukvårdspersonal gått in och vaccinerat.

”Alla medarbetarna har gjort ett fantastiskt jobb under den här tiden, och är värda en eloge. Liksom alla besökare som varit hos oss. Överlag har det fungerat väldigt bra på mottagningen, även när trycket varit stort” konstaterar verksamhetschef Anders Swenson.

Att man lämnar den stora mottagningslokalen betyder dock inte att det är slutvaccinerat i de södra länsdelarna.

Flyttar ut till vårdcentralerna

”Vaccinationsarbetet fortsätter, men det blir en del av vårdcentralernas uppdrag framåt”, säger Jonas Johansson.

Det är alltså till vårdcentralerna man får vända sig för att få sin spruta. Bokning sker dock precis som tidigare på 1177.se eller via telefon 019-602 80 00.

Inför stängningen håller Hallsbergsmottagningen fortsatt öppet ett par dagar i veckan, närmare bestämt måndagar och onsdagar. Då tar man emot både dem som bokat sin tid i förväg, samt personer som kommer på drop-in.

Senast uppdaterad: den 6 april 2023