Sommartider i vården

Publicerad: 2024-05-27 10:24

Sommar innebär semestertider för de flesta, även för vårdens medarbetare. Det innebär att flera verksamheter har en minskad bemanning och ändrade öppettider. Som invånare kan du kontakta din vårdcentral som vanligt för rådgivning och tidsbokning.

Kvinna i naturen, använder sin mobiltelefon

Foto: Gettyimages

Bland vårdcentralerna sker den största förändringen i Lindesbergs kommun. Precis som tidigare somrar koncentrerar vårdcentralerna stor del av verksamheten till Lindesbergs vårdcentral. Storå och Freja vårdcentral kommer att vara öppna en-två dagar i veckan. I övriga länet har Kumla vårdcentral endast öppet på Kungsvägsmottagningen och några andra vårdcentraler har förändrade öppettider.

- Får man besvär som behöver vård ska man inte tveka att kontakta sin vårdcentral. Vi har en minskad bemanning under sommaren vilket innebär att vi behöver prioritera utifrån medicinskt behov, ibland kan man bli erbjuden en tid hos en annan vårdcentral, ibland kan man få vänta lite längre än vanligt, säger Katrin Eriksson tillförordnad områdeschef Område nära vård.

Förnya recept redan nu

Något som kan ta längre tid än vanligt i sommar är receptförnyelse. Därför rekommenderas patienter att förnya recept redan nu, om man vet att mediciner kommer ta slut i sommar eller tidig höst.

- Det är alltid viktigt att förnya recept och hämta ut sina läkemedel i god tid, gärna ½-1 månad innan de tar slut. Det är ibland brist på vissa läkemedel vilket gör att det är extra viktigt att ha framförhållning. Under sommaren kan man få vänta lite längre än vanligt för att få ett recept förnyat, säger Maria Nyström, distriktsläkare och medicinsk rådgivare, Område nära vård.

Mer information

Gå in på respektive vårdcentral eller mottagning för att se aktuella öppettider.

Senast uppdaterad: den 31 maj 2024