Statliga Konstnärsnämnden diggar Jens Bogren och hans Fascination Street Studios

Publicerad: 2023-12-19 11:03

Vi inom Region Örebro län har nyligen inlett ett samarbete med statliga Konstnärsnämnden kring ett studioresidens för band inom metal och angränsande genrer. Residenset kommer genomföras hos Fascination Street Studios som är en av norra Europas bästa studios för hård och snabb musik. I studion har band som Opeth, Witchcraft och Sepultura, alla legendariska inom sin genre spelat in skivor.

Vi fick en visning av den nya studion som stod klar 2020. Här finns allt att en riktig rockstjärna behöver – fem kontrollrum och större inspelningslokaler med magisk akustik. Om du kommer långväga ifrån för att spela in så finns det fem separata sovrum att ta del av, allt för att göra din tid i studion så smidig som möjligt. Med andra ord – här finns alla möjliga förutsättningar för att skapa nästa stora platta.

- Otroligt roligt att Konstnärsnämnden har fått upp ögonen för Fascination Studios och Örebro och all den kunskap och expertis som faktiskt finns här. Det gör oss både glada och stolta att de vill lägga ett studioresidens här hos oss, säger Willhelm Sundman (L) från Kulturnämnden.

I studion jobbar man inom tre områden, att spela in musik, mixa inspelat material och mastra musiken för att anpassa ljudfilerna för olika lyssnarformat.

- Mycket av musiken som vi producerar får vi digitalt då många av våra klienter är ute på turné, både ofta och länge. Eller att de av olika anledningar befinner sig på olika platser i världen och då spelar de in i andra studios. Då gör vi själva mixen och sätter låtarna, säger Jens Bogren, ägare för studion.

Idag har Jens totalt 10 anställda som jobbar i två olika bolag och jobben rullar in. Och så har det varit sedan han och gänget jobbade med ett, i genren världskänt, band som heter Katatonia.

- Ja, Katatonia öppnade dörren till världen kan man säga. Efter att vi spelade in gjorde klart den skivan så hände något. Och sedan dess droppar det in jobb hela tiden. Nu efter 20 års arbete i branschen är vi också etablerade. Såklart är vi ju också kända för vårt hantverk, vi är ljudnördar som älskar att grotta ner oss i ljud och musik, fortsätter Jens Bogren.

- Kultur och kreativitet hör ju ihop och här har vi goda exempel på en riktigt bra mix. Extra roligt att det här initiativet bidrar till att sätta Örebro på kartan, både i Sverige och resten av världen, säger Torbjörn Ahlin (C) från kulturnämnden.

Förutom musiken så driver Jens några andra verksamheter. Ett handlar om mjukvara för digitala förstärkare och produkter som du använder för att spela in ljud och bygga dina ljudbilder i musiken. Ett annat  projekt som han driver handlar om AI-mixning.

- Det är alltid intressant och roligt att möta proffs och i detta fall få mer inblick i musikers och producenters arbete. Jens är verkligen en entreprenör inom i sin genre, säger Malin Silén (KD) ledamot i  Kulturnämnden.

- Det här samarbetet bidrar till att stärka det regionala musiklivet, det sätter vår region på kartan nationellt och internationellt, det stärker också den konstnärliga utvecklingen inom musikgenren.

Det ger Region Örebro län möjligheten att bygga en relation till en aktör som är mycket intressant både rent musikaliskt, men också som företagskoncern inom kultursektorn med flertalet anställda inom koncernens olika delar, säger Isak Bergström utvecklingsledare musik vid Region Örebro län.

Här kan du kolla in Fascination Street Studios på webben och se delar av deras fina studio och artister.

fascination street.png

Senast uppdaterad: den 19 december 2023